Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Door: Daan en Jef

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey & Danielle

06 Oktober 2011 | Indonesië, Yogyakarta

Zoals gezegd ging dinsdag de wekker rond 6 uur, omdat de trein naar Yogyakarta al op 7 uur ging. Na weer een simpel ontbijtje gingen wij weer met de backpack op pad richting het Station. Wat nu een beetje vervelend was, omdat we de vorige dag verbrand waren op onze schouders bij de vulkaan.
Het was pas half 7,maar op straat was iedereen alweer druk bezig, alsof de dag al uren oud was. De trein naar yogya stond al klaar, maar helaas was deze niet zo luxe als de trein naar Bandung. Alles piepte en kraakte.. We zaten ook in de buurt van de wc, dus het stonk ook af en toe, maar goed. De trein reis was ontzettend mooi. Onderweg kwamen we de mooiste rijstterrassen en velden tegen! En ook werd het landschap steeds jungleachtiger. De trein rit duurde zo'n 7 uur, maar het was best te doen. Op het station stond al iemand klaar met een bordje Jeffrey en die zou ons naar het hotel brengen. Het hotel zag er heel leuk uit! Mooie tropische tuin. Ook de kamers waren prima, want er zat airco in en er was warm water en dit laatste is voor Daan wel 1 van de primaire levensbehoefte. Bij aankomst kregen we allebei een kopje thee en na een heerlijke douche zijn we in de straat op zoek gegaan naar eten, omdat we alleen nog maar hadden ontbeten. Na de straat op en neer hadden gelopen zijn we uiteindelijk weer ergens nasi gaan eten.
We hadden gezien dat je bij het hotel ook een tourtje kon boeken naar de Borobudur en de Prambanan, dus besloten dit gelijk te boeken. De volgende ochtend zouden we de wekker om 3:45 moeten zetten, want we zouden de Borodubur bij zonsopkomst gaan bekijken.
Hierna besloten we per fietstaxi naar de binnenstad te gaan en dat duurt ongeveer zo'n 20 min.
Op de fiets liet de man allerlei bezienswaardigheden zien. Een onwijze aardige kerel en dit kostte ons maar 15000 rp.
We lieten ons brengen naar de Malioboro straat, want die zou leuk zijn. We werden we gewaarschuwd voor zakkenrollers en opdringerige verkopers.  Maar wij hebben nergens last van gehad. Maar deze straat vonden wij niet zo boeiend. Overal staan marktkraampjes met prullaria met vooral veel van het zelfde, zoals kleding van de batikstoffen en de goedkope (lees lelijke) sieraden. Niet echt ons ding. Onderweg hebben we nog een loempia gehaald, maar Daan had maar 1 hapje gegeten, omdat haar maag het allemaal nog niet zo trekt, dus jef was weer blij met extra voer.
We namen weer een fietstaxi terug naar het hotel, maar het fietsslaafje wist niet goed waar het hotel lag. Maar ipv dat te zeggen tegen ons, fietste hij gewoon maar ergens heen en na een half uurtje waren we weer op de begin plek. Tijdens deze rit kwamen we de engelsman tom ook weer tegen. De betjakrijders zei hij dat ie het niet goed begrepen had, maar het nu wel wist. Uiteindelijk kwamen we toch weer bij het hotel aan, maar hij kreeg geen cent meer hoor.
Jeffrey is nog in de straat wat noodlesoep gaan eten en Daan hield het bij een zakje koekjes. De noodlesoep werd bij een oud vrouwtje aangeschaft. Haar huisje/winkel was echt smerig, de kleuren van alle spullen waren niet meer herkenbaar. Desondanks was de noodlesoep voor 5000 rp, met daarin extra peper en een ei, prima te eten. Hierna gingen we naar de kamer om te slapen. Helaas ging de airco uit wanneer je het licht uit deed, dus jef ging uitleg vragen. Bij de loge stonden ook  2 hollandse, deze bleken na het afstuderen 7 maanden te rondreizen in azie. Wij meteen jaloers, hadden we ook moeten doen. Gelukkig bleek je het grote slaapkamerlicht met een andere knop uit te kunnen zetten, dus konden een fris tukkie doen.

En toen ging de wekker, jeetje wat vroeg. Ook de moskee werd wakker van onze wekker, want die begonnen meteen weer jalallalalalalala te "zingen", volgens mij moet dit nr wel op nr 1 staan in de top 40 hier. Toen gingen we lekker ontbijten, jef aan de gebakken noodle en daan aan brood met roerei. Het busje kwam op tijd aan en daan ging voorin zitten en jef achter haar naast een paar fransen. Op naar de sunrise bij de borobudur. Onderweg genieten van het landschap en tukken maar. Dit ritje duurde ongeveer een uur. Aangekomen bij de borobudur kocht de chauffeur voor iedereen tickets en spraken we een terugkomtijd af. Eenmaal de borobudur in het zicht hebbende, is het toch een imponerend gevoel. Onderweg kwamen er uiteraard verkopers op je af met budha meuk. deze stonden uiteraard bij de uitgang weer te wachten.
Maar wow wat is dit mooi zeg! Zo'n inmens grote tempel vol met buddha's en mooie afbeeldingen van boedistische goden. Er zijn 6 terrassen op de tempel die je via trappen kan bereiken. Aan elke zijde staan buddha's met hun handen op een bepaalde manier afgebeeld. Anyway, met de opkomende zon was dit echt waanzinnig om te zien. En voor ons in dit wel 1 van de indrukwekkenste bouwwerken die ooit hebben gezien. ( mja dat zijn er niet zoveel ) Op de bovenste 3 terrassen staan allemaal
Stoempa's ( lijken op klokbellen). Hierheen staat buddha's en als je deze aanraakt worden je diepste wensen voldaan.. Dus wij winnen binnekort de postcodeloterij, want het is ons gelukt hoor ;)
We hebben hier echt super mooie foto's kunnen maken! Echt gaaf!
Na een tijdje sloegen Daan dr darmen ophol, dus we moesten op zoek naar een toilet, maar de gene die we zagen, waren allemaal buiten gebruik. Na lang zoeken vonden we er een. En laten we zeggen, waarschijnlijk ging deze ook binnekort buiten gebruik :)
Onderweg naar buiten kwamen we wat eetsstalletjes tegen en Daan dr buikpijn was eindelijk over. Dus Jef nam nasi en Daan nam een Bananenpannekoek! Jammie
Daarna werden we weer gestalkt door al die verkooplui en Jef wilde zo'n Indonesisch hoedje hebven, maar wilde er niet meer dan 10.000 voor uitgeven. Die verkoper wilde er 150.000 voor hebben.. Na een hoop onderhandelen werd het laatste bod van de verkoper 15.000 en Jef wilde dat er niet voor uitgeven ( 20 cent meer) haha
Daarna gingen we op pad naar de Prambanan..
Onderweg kwamen we nog een klein tempeltje tegen. Hier konden we in voor 3000 rp. Ook hier waren irritante verkopers, maar Jef is dan op de 1 of andere manier irritanter.. ( zal wel in zn indo genen zitten :))
Daan heeft heel de weg geslapen, jef zag nog een ladyboy op de weg.
Eenmaal aangekomen bij de Prambanan kocht de gids weer de kaartjes voor ons en konden we naar binnen. Temperatuur was inmiddels flink op gelopen en was met de zon recht boven je hoofd ook flink aan het branden. Dit zijn we niet meer gewend hoor :)! Ook de Prambanan is verschrikkelijk indrukwekkend! Zonde is dat een hoop verloren is gegaan met de aardbeving, maar hier zijn de Indotjes wel hard aan het werk! De prambanan bestaat uit meedere torens. In sommige kon je niet in vanwege instortingsgevaar. In sommige kon je wel in maar dan was er niets te zien. En in sommige stonden beelden van goden.
Na weer super mooie foto's te hebben gemaakt werd het tijd om de schaduw op te zoeken. Na een klein kwartiertje was het groepje compleet en konden we weer terug naar yogya!
Terug in yogya besloten we een kijkje te nemen op de vogeltjes markt. Die zat dichtbij het hotel dus we besloten te wandelen. Het was inmiddels zo'n 38 graden in de volle zon, dus een ontspannen loopje werd het niet.
Eenmaal bij de vogrltjesmarkt zagen wij echt heel veel verschillende vogeltjes, maar ook vleermuizen, hanen, kippen, ganzen maar allemaal in veels te kleine hokken! Echt onwijs zielig. We liepen een bocht om en zagen zelfs honden en katten in hokjes. Er was een klein kooitje waar zo'n 10 kittens inzaten :( zonder water. Ook allerlei puppies in kleine hokjes, zonder water en voedsel.. Ons hart brak. Daan moest bijna huilen! Het was verschrikkelijk en niet leuk. Ik vind het jammer dit te hebben gezien. En besloten om maar gauw weer weg te gaan. We besloten om de rest van de middag in een naburig hotel aan het zwembad te gaan liggen. Om een beetje te gaan ontspannen.
Eigelijk moest je hiervoor betalen, maar we zagen niemand en de Indo's die we wel zagen lachte alleen maar lief!
Het zwembad hadden een tijd voor ons alleen, maar na een tijdje.. Hoe kan het ook anders??? Kwamen er weer Nederlanders bij.
S'avonds besloten we in het backpackers area te gaan eten, want hier kan je meestal gewoon alcohol krijgen.
We zijn met de betjak hierna toegegaan en zijn bij efem gaan eten. Jef heeft eindelijk zijn sate gegeten en Daan lekker beef met patatjes ;) het zijn hier wel mini porties, dus goed voor de lijn!
Na het eten, kwamen we Tom de Engelsman weer tegen en hij schuifte bij ons aan en hebben de rest van de avondjes bintangetjes zitten wegtikken met zn 3tjes! Het was super gezellig! Kregen nog een compliment voor ons Engels(???)
En zijn dronken met de fietstaxi naar het hotel terug gegaan.. Eenmaal bij het hotel had Jef natuurlijk weer honger en charterde een straattentje om voor ons wat bami te maken. Het was heel lekker, alleen jef had niet door dat er een hele peper in zat en heeft die perongelyk in een keer opgeten.. Hahaha hij had pijn!! Daarna hebben we nog wat gedronken en zijn naar bed gegaan.

Vanochtend konden we eindelijk uitslapen, hoewel dat met al die moskeeen die stereo om ons heen staan niet mogelijk. Vandaag zouden per betjak de stad gaan verkennen en we gingen ook een kaartje kopen voor morgen. Dan gaan we naar Probolingo via Surabuya. We hebben eerst ontbeten. Jef met noodles en daan met toast en ei.
Onze betjak stond al klaar en de lieve man ging ons rondtoeren en wat plekjes laten zien. Eerst gingen we naar het Station. Normaal konden we op elk station een kaartje kopen zonder wachtrijden. Maar hier moest je een nummertje trekken en ze waren bij nr. 133 en wij hadden nr 195.. Kutt
We hebben dus anderhalf uur mogen wachten. Maar uiteindelijk is gelukt en konden we weer op pad!
Eerst zijn we naar een atelier geweest waar ze Wajang poppen maken ( schaduwspel) 1 pop duurt ongeveer een week! Daarna zijn we naar het waterpaleis van de sultan geweest. We kregen een gids mee, maar het was allemaal niet zo interressant.
Een vervallen zwembad was het meer. Daarna wilde naar het Kraton ( paleis) maar zijn eerst gaan eten. We wilden iets nieuws eten en de gids bracht ons naar een plekje waar ze Nasi gudeg maakten.
En de betjak man legte het uit.
Witte rijst met kokos, dingetjes van een vrucht en iets van buffelhuid.
Dus.. Wij namen Nasi Gudeg krecek Paha sambung.
Dat was een kippenvleugel ofzo. Best lekker.. Daan had na 10 happen genoeg dus Jef had meer!
Na het eten besloten wij naar het Kraton te gaan, maar deze bleek gesloten. Dus wij bedachten om de rest van de dag naar het zwembad te gaan om daar weer wat Bintangs te nuttigen.
Net wat boodschapjes gedaan, zodat we morgen in de trein wat te eten hebben. En nu gaan we weer richting het backpackers gebeuren om daar te gaan eten. Morgen gaan we dus naar Probolingo, om vanuit daar de Bromo vulkaan te gaan bekijken.

• 06 Oktober 2011 - 11:35

Mama Daan:

Hallo lieverds, mooie reisverslagen, zeer indrukwekkend, kijk alweer uit naar jullie volgende verslag dikke kus mama xxxx

• 06 Oktober 2011 - 15:34

Frits En Gemma:

Het is leuk om te lezen hoe jullie het daar ervaren Anders dan de verhalen van mijn ouders die iets buiten djokja gewoond hebben. Dus morgen gaan jullie via surabaja waar pa geboren is. Gek idee. Ook mijn ouders hebben daar een tijdje gewoond bij een vestiging van BP
    Veel plezier weer in hoop ik weer een betere trein.

• 06 Oktober 2011 - 22:52

Nardjara:

:-D hilarisch weer!!!

en zooo herkenbaar.., het gejammer van de moskee, het fietsmannetje die verdwaald is en vooraal niks zeggen en stug doorgaan... volgens mij heeft iedereen wel zo'n zelfde soort verhaal :-D
    ook die dierenmarkt,... tjah daan.. ook ik heb daar moeite mee hoor.
    zo dubbel, want een stukje vlees of kip lust ik graag!! maar ze hebben 1 keer vol trots een kip voor mn neus geslacht, nou... ik stond met tranen in mn ogen.vreselijk! maar ja, hier zie je het niet, daar wel... en dan vind ik t toch weer heel zielig.
    wel leuk voor jullie hoor die loterij!!! (waar was dat?? ik wil ook) hehe..
    handig hoor, zo'n kerel die alles lust en opeet. (is niet aan je te zien trouwens jef *jaloers*) ik eet ook muizenhapjes, en daarna kan alles weer weg hahha..
    hey geniet ervan!

• 07 Oktober 2011 - 12:08

Ed Boutmy De Katzman:

Heel leuk geschreven reisverslag, waarvan veel me bekend voorkwam tijdens de reizen over Java, maar ja, dat is dan wel héél lang geleden, meer dan 20 jaren. Ben nieuwsgierig naar de rest van de reis. Veel plezier gewenst en veel kijkgenot in deze mooiste natuur van de wereld.

• 07 Oktober 2011 - 17:44

Casper:

Mijn tip: oordopjes! Ik gaat niet meer weg zonder :)