Kuta & Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu Kuta & Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu

Kuta & Gili Trawangan

Door: Daan en Jef

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey & Danielle

13 Oktober 2011 | Indonesië, Gili Trawangan

11-10
Vandaag lekker vroeg op voor een dagje strand. Lekker onbijtje met geroosterd brood gegeten bij de home stay. Dit keer naar kuta beach. Eenmaal aangekomen werd al snel duidelijk dat dit een duurder gebied is seminyak , voor de strandstoelen vroegen ze 350.000 voor de hele dag en 150.000 per 2 hr. Je kan zoveel vragen hier :), na een half uur gezeik werd het 100.000, nog steeds naaierij maarja iedereen om ons heen zag je veel meer betalen. Na een 100 tal verkopers te hebben weggestuurd kwam er 1 met surf lessen, in ons gidsje stond al dat dat 60 dollar zou kosten. Hij bood hetzelfde aan voor 350.000 rp. Uiteindelijk 50.000 betaald voor het board en 15 minuten uitleg, tja je moet het toch zelf doen. Daan dus lekker zonnen en jef stuntelen in de zee, beter kan niet. Het surfen ging jef verrassend makkelijk af. Na de derde poging lukte het al om te blijven staan..iedereen stond verbaasd te kijken. Tussen het surfen door regelde jef nog wat eten bij wat locals, de surfplank verhuurder hielp nog even mee met zoeken. Na het eten voor 10.000 voor 2 personen ging jef nog even surfen. Bij de wat hogere golfen kletterde die wel naar beneden, dit was hierna te zien aan de schraafwonden aan de armen en benen. Na al het strangeweld hadden wij trek in een snack en hebben even snel heel slecht wat fastfood geregeld. Hierna de lange looptocht over het strand terug genomen, waarbij er erg veel krabbetjes terug schoten in hun holletje. Als je te snel was voor de krab bleef die ook heen en weer voor je lopen om bij het holletje te komen, te grappig.
Bij zo'n touristenoffice hebben we voor morgenochtend de boot en vervoer geregeld naar de Gili's. Trap niet in de foldertjes met de standaard prijs van rond de 600.000, mag echt maar 250.000 kosten pp voor een enkeltje. Op de gili's hopen we het ultieme bounty gevoel te beleven. Ook is de bedoeling dat we hier de Open water course gaan doen van PADI.. Duiken dus.
Hierna ff douche en avondeten, daan sate en jef vietnamese seafood. Toen gingen wij uit in kuta. Onderweg werd je gek van de aangeboden massages en mushrooms. Na een tijdje stonden wij dan ook de masseuses te masseren voordat ze iets konden vragen, hehe. Het uitgaan was lachen en daan was erg blij dat ze hier baileys hadden. "you want masssage" werd onze stopzin van de avond.  Na middernacht zijn we nog naar het gedenkteken van de bomaanslag geweest, het was nu precies 9 jaar geleden. Er waren een paar foto's bijgezet van een paar meisjes die overledwn waren . Ook de 4 namen uit Belanda maakte veel indruk biij ons. Er stond ook een vrouwtje bij die een familielid verloren was toendertijd, erg aardige vrouw. Tijdens het uitgaan bleef dit wel in het achterhoofd zitten en viel het ook op dat er geen enkele nooduitgang aanwezig was in bijna alle tenten. Maar ach! Toffe muziek en bintang.. Dan boeit het allemaal niet zo veel.
Rond half 2 naar huis gegaan en onderweg veel lol getrapt. Er werden  zelfs massages door jef uitgedeeld aan mensen die ons lastig vielen met verkooppraatjes.

12-10
De volgende dag kwam een busje ons ophalen om ons naar de boot te brengen. Er zat al een duits stel in en onderweg haalde we nog 2 zweedse dames op, je kan het slechter treffen zeg maar. Bij het wachten op de boot kwamen we 2 nederlandse dames tegen hier ook aardig veel mee gepraat. Tijdens de bootrit werd ongeveer 1:3 misselijk oid. Gelukkig trok jef het allemaal met zijn katertje. We zaten eerst achterin in de boot lekker buiten, totdat we voorbij Bali voeren en de golfen ineens superhoog werden dus wij waren zeiknat haha..maar met een temperatuurtje van zo'n 34 graden en strak blauwe lucht is dat niet heel erg vervelend. Maar het bootritje was eigelijk best heftig. Soms sloeg een hoge golf zelfs over de boot heen. En veel mensen kotsen joh. Hing echt een putgeur in die boot. Na een uurtje kwamen we aan op Gili Trawangan. Het grootste eiland van de 3 gili's. En het is echt een paradijsje op aarde. Witte stranden. Licht blauwe zee. Gezellige strandtentjes en met leuke muziek. Ook overal leuke bungalows. De 2 ned meiden hadden al een bungalow geregeld bij blue bungalows, dus wij kijken of ze er daar nog 1 hadden. Helaas zat het daar vol, maar 20 meter verder bij Warna hadden we wel een bungalow met warm water en airco voor 300.000. Het leuke is dat de douche en toillet gewoon aan de achterzijde zit en buiten is. voelt raar maar wel lekker. Hierna hebben we meteen het duiken geregeld en we konden de dag erna meteen starten en ze hadden een ned sprekende instructeur (erik) helemaal top. Toen zijn we met de meiden op het strand gaan liggen en wezen genieten van deze heldere zee. Het enige nadeel is is dat de zon aan de andere zijde van het eiland ondergaat, dus dan is er last van de schaduw van de bomen rond 17 uur. Jef ging nog op zoek naar lokaal voedsel en kwam terug met 2 pittig gekruide maiskolfen van de bbq. Alle strandbezoekers keken hem aan alsof dit een slechte zet was. Maar niets was minder waar, echt heerlijk waren de kolfjes. Hierna gingen we lekker douchen, helaas is het water hier gewoon zout.  Dit was ons al bekend, dus deden we met tanden poetsen gewoon alsof we paradontax hadden gekocht. Hierna zijn we uit eten geweest met de meiden en hebben we enorm gelachen om de bediening de stukjes servetjes oid op zijn wang en knokkels had geplakt. Dit was mode volgens hem, na een arak drankje zaten de servetjes binnen een uur bij een paar op hun hoofd. Hierna zijn we iets gaan drinken bij rudy's. Uiteraard vroeg en fit naar bed gegaan, want de dag erna zou het duiken beginnen.

13-10
Vandaag rond 4 uur gewekt door de Moskee ( :( Gili's zijn islamitisch)
Gelukkig wel weer in slaapgevallen. Maar toch optijd de wekker gezet, omdat we nog wat theorie moesten voorbereiden voor het duiken.
We konden een ontbijtje bestellen bij onze Hotel en dan werd dat bezorgd bij je Bungalow! Super leuk!
Na een lekker ontbijtje en wat te hebben geleerd zijn we naar het PADI dive centre gegaan. Wat op 1 min lopen vanaf ons zit.
Daar aangekomen bleek dat we eerst een ochtendje theorie zoudem krijgen en vanmiddag zouden we dan  onze eerste duik gaan maken.
Bij de theorie leerden we alles over de apparatuur en de veiligheid, luchtdruk etc etc. We hebben verder de hele ochtend naar een Dvd gekeken, waarin net zo veel verteld werd als het boek! Chill, dan hoeven we niet de rest van de week met onze neus in de boeken te zitten. Na elk hoofdstuk kregen we een quiz met vragen die we moesten beantwoorden. En dat ging supergoed!
Rond half 11 zei Jef tegen Daan: wat    is hier nou zo aan het bewegen. Dus Daan zei: huh? Waar heb je het over. Tot dat zij het ook voelde. Het leek alsof we op een dobberend bootje zaten. Maar de mensen van het divecentre waren rustig en kalm en zeiden: oh just an earthquake. Niks aan het handje dus. En gingen gewoon verder met het dvdtje kijken. Rond half 1 zijn we gaan lunchen. En toen zijn we ff via de wifi op internet gaan kijken en toen zagen we dat er een heftige aardbeving op Bali was geweest en dat Kuta was getroffen. Daar waren we gewoon gister nog.. Pfuuuu wat een geluk voor ons weer! :) mja we hopen dat de schade meevalt en dat er niet veel naschokken komen, omdat we natuurlijk volgende week weer op Bali zijn.
Maarja... We hadden heerlijk gelunched en nu is het dan tijd voor onze eerste duik.
Normaal is je eerste duik in een zwembad of in een beschut gedeelte van de zee. Dit laatste was voor ons weggelegd! Uitvoerig werd alles aan ons uitgelegd. We kregen de duikpakken aan. Loodgordels om. Trimvesten met persdrukfles erop! Tering wat is dit zwaar (voor daan). En nu was het gewoon een kwestie van de zee inlopen! En dat water is zoooo mooi!
We hadden trouwens een prive les, omdat er geen andere Nederlandse deelnemers zijn. Dus we kregen alle aandacht en konden ook zoveel mogelijk vragen.
Eerst leerde we hoe we ons vest moesten opblazen, zodat je aan de oppervlakte bleef drijven. En daarna leerde we hoe we moesten ademen met de zuurstof uit de fles. Dit was in het begin heel vreemd. En ook wel een beetje angstig.
Maar na een tijdje ging dit goed en we gingen naar een iets dieper stukje en we gingen zo'n 2 a 3 meter naar beneden. En we hebben nu al onwijze toffe vissen gezien! Het was zo onwijs gaaf.
Na een half uurtje gingen we het water weer uit, maar we vonden het super! Het ademen en klaren was nog wel een beetje onwennig, maar dat zal de komende keren wel gaan wennen. We gaan nu nog een paar vanaf het strand duiken en daarna 4 keer vanaf een boot.
Na het duiken hebben we lekker op het strand gechilled en bij gekletst met de Nederlandse meiden! Ook zij werden door veel mensen gecontact of ze in orde waren.
Was dus blijkbaar een heftig dingetje daar op Bali!
Rond 17.00 besloten we een rondje eiland te gaan lopen, dat kan in 1,5 uur! Het eilandje is super mooi en we hebben aan de andere kant de zon zien zakken achter de vulkaan op Bali! Super mooi.
Daarna zijn we lekker vis gaan eten bij een restaurantje op het strand. Daan nam een tonijnsteak en Jef nam een hele snapper! Heerlijk was het weer! Na het eten zijn we maar ff gaan douchen. Daan is een beetje gaar van waarschijnlijk de Malariapillen. Dus we liggen nu op een hangbank van een strandtent een beetje te loungen en het verslag te typen!
Met ons gaat het dus super en jullie hoeven je geen zorgen te maken. We verheugen ons op de rest van het duik avontuur.
Xxxx

• 13 Oktober 2011 - 15:01

Pappie:

Mens, mens, wat zijn we jaloers, wat klinkt het allemaal tof..
    Enne, wat laten jullie een spoor van rampen achter je..1 dag nadat jullie in Bandung waren een busongeluk met dode nl'ers als gevolg en 1 dag na Kuta een aardbeving..Er wordt gewaarschuwd voor nog meer bevingen, dus wees alert. Gewoon de hele dag en nacht je duikpak aanhouden dan kan je de tsunamis weerstaan..
    Maar..blijf vooral genieten, zet indien mogelijk alles op foto en video, dan kunnen wij en jullie zelf later ook nog een beetje meegenieten..XXX!

• 13 Oktober 2011 - 15:57

Frits En Gemma:

Het was even spannend die aardbeving Gelukkig belde Kim dat jullie op facebook hadden gemeld dat alles in orde was. Papa is vreselijk jaloers Wat had hij graag al zijn duiklessen net als jullie straks in praktijk willen brengen en nog wel in zo'n mooi gebied.Jullie zullen veel moois zien onder water weet dat nog wel van in Kenia. Vissen die aan je komen voelen wie je bent enz. en dan is de drank laten staan omdat je gaat duiken niet erg lijkt me.Tja als je nog niet in het water ligt is dat looden die fles aardig zwaar maar je hebt het nodig. Trimmen met je vest is ook leuk he. We zijn trots dat jullie het zo goed organiseren en dat alles naar wens verloopt. Het is allemaal vet. Veel duikplezier en kunnen jullie ook onderwaterfoto's maken? Love you two XXX

• 13 Oktober 2011 - 16:51

Dagmar:

Ohhh wat super gaaf dat jullie zijn gaan duiken!Ik had al moeite met adem halen tijdens snorkelen ha,ha!(ik =sukkel).En wat maken jullie toch weer een hoop mee!Maar wel super gaaf om alles te lezen,werk toch niet meer zoveel dus heb ik door jullie verhalen weer wat afleiding!
    Enjoy nog even verder!
    xx

• 03 November 2011 - 13:59

Nardjara:

zo , in ben bezig met een inhaal race.... ik ben weer bijna bij. mooi he dat duiken? de onderwaterwereld is ook zoooo mooi!! suuperr!!!