Ubud, Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu Ubud, Bali - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu

Ubud, Bali

Door: Daan en Jef

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey & Danielle

22 Oktober 2011 | Indonesië, Ubud

18-10-2011
De laatste avond hebben we allebei king prawns verorberd, echt smullen dus. Hierna zijn we bij rudy's wat gaan drinken met de meiden. Deze hadden ook een bevriende local meegenomen die duikinstructeur is bij de blue marlin. Na een aantal drankjes werd er meegeschreeuwd op enkele nummers. Hierna zijn we landinwaarts gegaan om het huis te bekijken van de local. De straatjes zijn alles behalve gezellig als men het touristen gebied verlaat. Erg grauw en vervallen steegjes zijn het. Zijn huis echter bestond uit 3 bungalows waarvan er 2 voor verhuur zijn. In het hoogseizoen schijnt het zo druk te zijn dat er zelfs toeristen buiten slapen, lekkere vakantie heb je dan. In deze straatjes zijn er ook plaatsen waar je voor 100.000 kan overnachten zonder airco uiteraard. Het huis van de beste man was niet onaardig, alleen had die een ranzig matras in de woonkamer liggen voor de tv. Waar alle vlekken van waren is maar niet gevraagd. Hierna gingen we daar in de buurt op straat eten. De gado gado, die aangeprezen werd als beste, was helaas al op dus bijna iedereen ging aan de noodlesoep. Jef proefde nog niks heets na 1 lepel smaakmaker, dus knalde er 3 lepels in. Die zat ineens weer te zweten als een koortsige otter. De locals, die als een groep hangjongeren bij de eettent rondhingen, vroegen hem ook of die mushrooms op had en daarom op een otter leek.  Na de soep probeerde de noodleman ons nog te laten afrekenen voor 4 personen ipv 3, uiteraard niet gedaan. Hierna zijn we naar het bungalowtje gegaan om te slapen

19-10
De volgende dag stond in het teken van de reis naar ubud. Even gemeld bij blue beach express dat we klaar waren voor vertrek en toen op het terras zitten wachten. De bootreis terug was een stuk aangenamer dan de heenreis, mede door het ontbreken van de wind vielen de golven erg mee. Wel werd er nog even een dolfijntje gespot in de golven achter de boot. Op het vaste land de 2 meiden gedag gezegd, die gingen naar Kuta. Toen het busje ingestapt voor Ubud. In Ubud uitgestapt op de monkey forest str, en gaan lopen ,met volle bepakking door de hitte, om een leuke accomodatie te bemachtigen.  Prijzen in deze straat werden vaak aangegeven in dollars en 60 dollar is ons ineens te duur omdat het voor veel minder vaak even goed is. Dus iets gevonden voor 350.000 met zwembad, prima toen naar monkey forest gegaan om apen te bekijken. Eerst  nog wat wezen eten bij de laughing buddha. Onderweg kwamen we de 2 meiden tegen die we in Bandung hadden leren kennen, die waren ook van plan naar de apen te gaan. Dus zodoende gingen we met zijn vieren. Het park kostte 20.000pp. En bij binnenkomt had Daan gelijk een babyaap aan dr been hangen. Awww
 Der moedergevoelens kwamen meteen weer boven. Even verderop waren er midden op het plein 2 apen de liefde aan het bedrijven. Uiteraard is hier een film van gemaakt, voor de liefhebbers is deze te koop. Na al deze uitspattingen zijn we gaan lopen door Ubud, hebben we deze 2 meiden weer gedag gezegd, en zijn we iets gaan drinken bij een bar die over een sawa uitkijkt. De 2 meiden zaten trouwens in een zijstraat voor 100.000 per nacht, dus het kan wel, maar airco en een zwembad is voor ons toch wel lekker. Hierna terug gegaan voor een douche bij het hotel en toen begon het trammalant. Uit de douche kwam maar 1 klein pisstraaltje, dus na overleg met het hotelpersoneel hebben we onze spullen weer gepakt en zijn we iets anders gaan zoeken. Na het zoute water op de gili's had het haar (vooral Daans haar) een goede douche nodig. Gelukkig is er hier genoeg dus vonden we aardig snel weer een huisje met zwembad en ontbijt (agung trisna was de naam) na moeilijk doen van jef mochten we hierin voor 300.000. We krijgen er zelfs gratis hagedissen bij! Haha een stuk of 5 in de kamer! Mja altijd beter dan kakkerlakken. Eindelijk kon daan lekker douchen, zelfs zo lekker dat het warme water op was toen Jef ging. Hierna lekker wezen eten bij ibu rai, prawns voor Daan en mixed seafood voor Jef. Toen we gingen zitten zat er een chinees naast ons met een loopneus, omdat de geluiden die voortvloeide uit deze neus escapades onze eetlust wegnam, gingen we een paar tafels verder zitten. Helaas bleken we toen tussen de Nederlanders te zitten, alsof je in Frankrijk op vakantie bent. Na alle diaree verhalen van de buren te hebben mogen hebben meegemaakt, hebben we hier heerlijk gegeten. Hierna zijn we een bar ingedoken, toen biertje en cocktail, biertje en cocktail enz enz... Het stikt hier trouwens van gezellige barretjes met live muziek. Ook naast onze slaapplaats merkte we, maar oordoppen in en slapen.

20-10
De volgende dag gingen we een scooter huren. Bij alle geregelde tourtjes zat namelijk wel iets waar wij geen zin in hadden  en aangezien het verkeer hier best rustig is, leek het ons wel fijn om eigen vervoer te hebben. Helaas heb je hier voor de politie een internationaal rijbewijs nodig, maar dat heeft jef niet gehaald bij de anwb in Ned. Maar volgens ons is de politie hier nog luier dan de donuteters in ned, dus nemen we de gok wel. De scooter kost 50.000 per dag met verzekering (eigen risico 300 dollar),  zo een 4 euro haha. De scooter was leeg dus even tanken, 4500 per liter haha geweldig land. Dus met een volle tank van nog geen 80 euro cent de hele dag op pad gegaan. Eerst hebben we een kaartje van het gebied gekocht bij de tourist office, toen een rit naar de rijstvelden. Oooh wat mooi , te moeilijk om te omschrijven hoe groen en mooi de sawa's tussen de de bomen in staan.  Daarna naar de Gunung Batur gereden (entree 10.000), dit is een grote vulkaan. Toen het grote meer de Danau Batur met een grote gaap en geeuw bekeken, nog een tempeltje meegepakt in de buurt en toen kregen we honger. We liepen een mooi restaurant binnen waar dus een buffet klaarstond, de vrouw zei dat is 90.000 pp voor het eten. Jef schrok en zei dat is veels te duur, het werd meteen 70.000. Omdat dit ook te duur was voor een snack gingen we naar buiten. Toen kwam de gastheer naar ons toe waarop die bleef zeuren en de prijs uiteindelijk naar beneden ging tot 30.000. Maar eigenlijk hadden we hier geen trek in en bedankte hem. En ging de 1,5 uur durende reis in  terug naar ubud. Onderweg terug zijn we bij de rijstterassen gestopt en hebben we daar gegeten onder het genot van een fenomenaal uitzicht. Daan had als drankje een kokosnoot, maar dit lauwe water smaakte nergens naar. Terwijl Jef zijn cola opslurpte kon Daan nog even genieten van het uitzicht. Toen gingen we terug naar het hotel, eigenlijk alleen voor het toillet. Toen was het plan om naar de tempel "tanah lot" te gaan. De route is globaal uitgestippeld maar na 2 straten reden er op het gevoel heen, hopend op borden. Want wat zijn er hier veel kruispunten zonder borden met richtingen. Na helemaal omgereden te zijn via Gianyar, Denpasar,Kuta, Seminyak (waar we ons strandje ineens herkende van een tijdje terug), kwamen we na 3 uur aan bij de tempel. Maar de reis door het drukke verkeer, de terassen en de staten vol met tempels, het was de pijn in de bips allemaal waard. Ook paste Jef zijn rijstijl hier prima tussen. De tempel was natuurlijk omringt met kraampjes en toeristische straatjes waar je eerst door heen moest. Uiteraard eerst weer 20.000pp aftikken om binnen te komen. Helaas viel de tempel erg tegen, misschien hebben we er teveel gezien, maar hoeveel toeristen er hier waren was niet normaal. Na 20 minuutjes gingen we weer naar de scooter terug, dit keer hebben we de kaart op jef zijn rug gehouden tijdens de rit. Maar na 2 straten was er weer een straat verboden in te rijden en door de ontbrekende borden reden we weer op gevoel. Soms vroegen we waar we waren aan een local, maar dat konden ze zelf niet eens aanwijzen op de kaart.  Er waren vaak borden maar de namen kwamen meestal niet voor op de kaart. Na het gemis van een tomtom kwamen we na een tip van een local toch weer bordjes Ubud tegen, woehoe !!! We waren al een tijdje geen pompstation meer tegen gekomen dus kochte bij een straatverkoper een litertje premium, gelukkig bleek dit er echt in te zitten :). De terugweg bleek echter toch best soepel te zijn verlopen want we deden er maar 1,5 uur over. Na het douchen zijn we naar een restaurant gegaan met live muziek en iets te hip personeel met high fives en dudes met geblondeerde plukken. Toen daan na het eten ineens een sprintje moest trekken naar het hotel om het toillet te halen hield het avondje wat vroeger op.

21-10
Omdat Daan best nog wel brak was, omdat we waarschijnlijk die avond daarvoor een verrot ijsje hebben gegeten. Besloten we vandaag om Ubud en omgeving te bekijken. In de buurt schijnen mooie wandel en fietspadden te zijn. Dus we besloten dat te gaan doen. Omdat Ubud ook wat meer in het binnenland van Bali zit is de beplanting ook wat tropischer en is het ook onwijs vochtig! Mja mmmm wij houden hiervan. Over 3 dagen zitten we weer in NL, waar het 10 graden is ofzo brrrrrr...
Maar goed, we besloten om met de scooter naar het begin punt te rijden en vanaf een wandeling te gaan maken. We hadden natuurlijk geen water bij ons. Heerlijke voorbereiding van ons weer. En begonnen te lopen. Juist bergopwaarts! Met 40 graden en een luchtvochtigheid van 300% plus de buikkrampen die we allebei al weken hebben! Geen aanrader. Maar het was wel ontzettend mooi! Eenmaal boven zat je weer midden op de sawa's met super mooie rijsterrassen! Gelukkig is alles hier ook lekker commercieel en konden we hier ook koud water kopen. Nadat we allebei een halve liter in een teug naar binnen slokte zijn we een kilometer verder gelopen totdat we een schattig restaurantje zagen midden op de sawa's. Hier hebben we wat gedronken en jef uiteraard weer iets gegeten. De terugreis naar de scooter verliep wat makkelijker, meer heuvel afwaarts namelijk. Hierna wat gechilled bij het zwembad waarop we op pad gingen om een massage te nemen. Eerst nog even gestopt bij een markt, waar daan 2 paar slippers wel zag zitten. Toen jef aankwam zagen ze dat 1 slipper van hem gaar was, dus probeerde ze 1 paar voor 350.000 te verkopen aan hem. Jef wilde maar 50.000 betalen voor 2 paar, maar dit was belachelijk en dat kon echt niet. Toen we uiteindelijk wegliepen mochten we 2 paar slippers meenemen voor 60.000. Toen we van de markt afliepen kwam er een bedelaar naar ons toe voor geld, maar jef gaf haar zijn oude kapotte slippers. Hierna stond ze jef verbaasd aan te kijken, maarja jef vond het een goede deal. Wat een etter is het soms ook. Hierna namen we allebei een massage van een uur voor 55.000 pp. Soms kwamen de handen iets te dicht bij de edele delen. Daan had na de massage overal blauwe plekken op de benen. Deed echt fucking zeer! Voor de rest was het wel oke, ondanks dat ze steeds weg liep en aan het praten was! Hierna hebben we onze benen in een doktor fish aquarium gestoken. Helaas voor daan vonden ze jef lekkerder, dus zaten er 2 keer zoveel vissen aan jef te knagen. Toen op zoek naar eten, we kwamen uit bij cinta, ook door de lonely planet benoemd als goed restaurant.  Allebei aan de t-bone en een fles rose erbij, daan was helemaal in der nopjes met der rose. 1 fles is hier dan ook 225.000 rp, achja 18 euro valt best mee te leven. Daarna naar een cafe geweest met live band uiteraard, hier had de franse jeugd de dansvloer al ingenomen dus gingen wij maar zitten.

Op zaterdag gingen we raften, we gingen toch maar niet duiken vanwege de oorpijn en buikpijn die dani heeft. Jammer maarja dan moeten we maar een keer terugkomen voor de scheepswrakken bij tulamben beach. Het raften stond in de foldertjes  voor 65  dollar pp aangeboden. Wij gingen voor 300.000 pp met vervoer en lunch. Waarschijnlijk nog teveel betaald voor hier, maarja who cares. De camera hadden we in de bungalow gelaten voor de zekerheid maar die had best meegekunt, want alles gaat in een dubbele waterdichte zak. Voordat we begonnen kregen we nog even uitleg wat wij moesten doen op zijn commando's.  We zaten met een aardig amerikaans stelletje in de boot. Het raften was echt super vet, aardig wat watervalletjes, stroomversnellingen en rotsen waarop je vastliep. Super mooi was het. In de tropen door een soort van canyon ging deze rivier! Oerwoud geluiden! Echt gaaf, jammer dat we dit niet op video hebben.
Onderweg kwam je veel andere rafters tegen en zat je elkaar altijd wel nat te spetteren. Bij enkele chinezen ging het er wat heftiger aan toe maar op een gegeven moment zijn de boten zo dicht bij elkaar dat je er geen peddel meer tussenkrijgt om elkaar nat te maken. Gelukkig had jef nog een fles water bij zich die die over de irritanste chinees leeg kieperde, daar had die ze even tuk. Op een gegeven moment stopte de guide voor een waterval en legde die uit dat dit gevaarlijk was, toen ging de comediant nog een minuut zitten bidden voordat we de waterval afgingen. Onderweg waren er in de rotsen nog allerlei beelden gefrabiceerd die je in de tempels hier ook genoeg ziet. Na alle 3 de grappen van de guide geweest waren, krokodille geluid (op het water slaan met peddel) aapje (iemand nat spetteren) en de free massage (waterval) herhaalde hij deze nog 10 keer. Maar het raften was echt de moeite waard, alleen de lange trap omhoog bij terugkomst viel bij sommige wat zwaar. Bij terugkomst in ubud zijn we linea recta naar het zwembad gegaan om onze kleur nog even wat meer kracht bij te zetten. Vanaaf onze laatste avond en morgenmiddag weer zu hause! :(

• 22 Oktober 2011 - 07:44

Lucinda:

Ooooh alweer bijna naar huis! Geniet nog van jullie laatste uurtjes daar! :) X

• 22 Oktober 2011 - 09:26

Pappie:

Wat een prachtig verhaal weer, het is weer net of we er zelf bij waren. Toch wel gaaf dat jullie die laatste dagen Bali op eigen houtje en scootertje verkend hebben, beter als met een georganiseerd busreisje..Nu is het inderdeed de uurtjes aftellen voor we jullie weer een echte knuf kunnen geven..

• 22 Oktober 2011 - 11:49

Naomi:

Geniet er nog even van toppertjes!!! Hopelijk tot snel! Xxx

• 03 November 2011 - 14:26

Nardjara:

lieve daan en jef,
    ik heb eindelijk alles gelezen, en heb genoten van jullie reisverhalen!
    ik zou daan nog even een prive bericht sturen, want ik wil volgend jaar ook wat dingen zien, waar jullie geweest zijn, dus vind leuk om te horen hoe jullie dit hebben ervaren. jullie schrijven erg leuk, en heb vaak hardop gelachen. voor de volgende reis naar indonesie; kom alsjeblieft een keer naar noord sumatra om bukit lawang te beleven. (jungle, orang oetangs, mischien ook de olifanten meepakken..?) vind dit echt iets voor jullie, en mag absoluut niet ontbreken in jullie reiservaringen! ik weet zeker dat jullie ook dit geweldig zullen vinden.
    bedank voor een kijkje in jullie prive leven, heb genoten! jammer he.. om weer thuis te zijn... *zucht* volgend jaar zit ik er weer!!! ;-) kus djaar