Bali (Sanur & oh oh Kuta) - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu Bali (Sanur & oh oh Kuta) - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu

Bali (Sanur & oh oh Kuta)

Door: Daan en Jef

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey & Danielle

11 Oktober 2011 | Indonesië, Kuta

Zondag sanur

Gisteren werden we trouwens tijdens de reis met de bus nog staande gehouden door streng kijkende politie, jef dacht meteen aan zijn vader zoals hij vroeger keek als jef iets had gedaan dat niet mocht. Iedereen zat al klaar met zijn paspoort maar alleen de echte indonesiërs werden gecontroleerd en van elk werd een foto geschoten. De sfeer kwam erg onplezierig over. Maar vandaag waren wij vroeg op om te relaxen op het strand. Onderweg zijn wij even gestopt om te ontbijten en ze hadden verse croissant huh ? Weer eens wat anders dan noodles. Alle barretjes waar de lieftallige damens ons (of alleen jef) gisteravond toeriepen zijn nog dicht. Bij het strand aangekomen nog even 2 sarongs aangeschaft na een harde onderhandeling (inc een beetje nep weglopen naar de concurrent). De verkoopsters raakte jef ook overal aan, dt werd mede door hun postuur en leeftijd niet geappricieerd. De verkopers zijn hier zeker irritanter dan op java. Op het strand aangekomen viel het eerlijk gezegd toch een beetje tegen. Wij hadden een helder blauwe zee met een mooi strand verwacht (zoals in cuba). Maar het strand was niet schoon en niet mierloos. Het water is wel  helder maar er drijven allerlei blaadjes in. Onderweg naar een goed plekje vertrapte Danie per ongeluk een bloem offer, wordt niet gewaardeerd hier maar overkomt de beste. Volgens de mensen die naast ons liggen is dit het beste gedeelte van het strand, ook zijn er veel delen die alleen voor hotelbezoekers zijn. Uiteraard is dit oudere stel nederlands en deze komen hier voor het derde jaar. Smiddags wordt het hier eb en moet je honderen meters door enkelhoog water lopen naar de zee. Hier liggen ook veel stenen en rotsen. Dus zonder waterschoenen lukt dit niet. Maar voor de rest een super chille stranddag gehad. Lekker bij gekleurd! Smiddags lekker aan het strand gelunched. Daan met sate en kreeg dr prive bbq en Jef Nasi speciaal.
Onderweg terug naar hotel ( zo'n 5 min van het strand) werd Daan nog bijna geschept door een scooter, maar ja bijna is niet helemaal.. Dus boeiuh.
S avonds zijn via allerlei souveniers shops, waar je bijna wordt ingetrokken door de Balinezen, richting een straatje gelopen, waar allerlei restaurantjes zitten. Hier in Bali is het tot nu toe echt compleet anders dan Java. Het lijken wel 2 verschillende landen. De restaurants zien er hier veel luxer en hipper uit. Ook lopen hier ineens zoveel blanke mensen, dat het voor ons ook weer een cultuurshock is. De Balinezen zijn zelf ook anders. De meeste hebben hier het hindu geloof en mogen dus wat "luchtiger" gekleed. De mensen in de restaurants en bediening zijn ontzettend beleefd. Buigen voor je en lachen altijd. De mensen in Java zijn meer ingetogen. We weten eigelijk niet of dit door het geloof komt. Balinezen zijn ook iets knapper trouwens, maar misschien komt dat omdat we hier weer losse haren zien wapperen.
Anyway.. We hebben een luxe restaurant uitgezocht, want we zijn dan wel aan het backpacken, bezuinigen op eten en drinken doen we niet. Ook al is dat hier niet nodig. De prijzen zijn welliswaar verdubbeld op Bali, maar nog steeds €7.50  voor grote gamba's gaat nergens over! :)
Ook werden in dit restaurant Balinese Dansen opgevoerd, door jonge meisjes in traditionele kledij. Super schattig..
Na het eten zijn we naar het strand gelopen en hebben nog een cocktailtje genomen bij zo'n loungeettentje. Het is geen hoogseizoen ( vraag me niet waarom, want het is al 10 dagen super mooi weer), dus de tentjes sluiten hier al om 23.00. Dus langzaam de drankjes opgedronken en naar het hotel gegaan.
Onderweg terug weer over wat kakkerlakken gestruikeld en Daan werd al helemaal panisch als er een kikkertje voorbij sprong. Nee kakkerlakken. Je went er niet aan hoor.. Iehww..
We hadden van te voren bedacht om een aantal dagen in Sanur te blijven, maar mede door de slechte zee. ( pootje baden is ook niet alles) besloten om de volgende ochtend naar Oh Oh Kuta te gaan. Tja.. Je moet het gezien hebben he..

De volgende dag ( maandag) zijn we dus uitgecheckt bij ons hotel en hebben de taxi genomen naar Kuta. Wij zijn met taxi verschillende hotels afgegaan. Veel hadden geen warm water,maar gewoon wel "veel"  geld durven vragen. Ook hier is alles weer stukke duurder dan Java, maar het blijkt dat Kuta ook wel het commerciëlste stuk van Bali is. Je wordt hier doodgegooit met de pizzahut's, mc donalds, kfc's etc. Het lijkt verdacht veel op de Spaanse costa! Maarja uiteindelijk weer een leuk hotelletje gevonden vlakbij het strand. En zijn gelijk naar het strand gelopen. Ook hier was het strand smerig. Maar een eindje verderop zag het er alweer beter uit. Deze stukjes horen ook bij hotels, maar wij vinden dat wij er ook op mogen! Mja we zijn eerst nog even gaan ontbijten. Bij een 1 of andere koffiebar. Daan nam een icekoffie en Jef een icetea ( alleen die was echt niet te zuipen).
De serveerster vertelde ons dat het beste strand zich bevond bij Seminyak. Dus wij zijn via een grote mall, waar alle mooi guesstassen naar Daan riepen: pick me, pick me! , richting taxi's gelopen. Morgen dus nog ff terug voor de tasjes. Nog even onderhandeld voor 2 handdoeken, maar van 350.000 konden wij maar 100.000 ervan maken, dan maar even verder kijken.
Buiten dus weer een taxi gepakt richting Seminyak.
Hier was het strand idd mooi en breed, maar ook hier niet de witte zandstranden en de lichtblauwe zee, zoals je die plaatjes ziet in de reisgidjes. Die zijn of gephotoshopt of gewoon nep. Anyway, hopen dat de gili's wel zo zijn.
De rest van de dag lekker op het strand doorgebracht. De zee is lekker ruig! Meters hoge golfen en je ziet hier ook super veel surfdudes. De stroming is wel heftig! Dus soms was het in de zee wel ff spannend want je wordt echt de golf ingezogen. Mja wel tof! En 100x beter dan Sanur.
Daan heeft zich smiddags nog een half uur laten masseren op het strand! Kost geen drol en heel je lichaam wordt gedaan. Helaas geen happy end, mja je kan ook niet alles hebben hè!
Was super, dus dat doen we morgen dus weer!  Er lopen hier alleen veel verkopers, maar die hebben niks aan ons. Vaak slapen we met de ogen open als ze voor ons staan, bij andere doen we een gek dansje.
Als lunch hebben we bij zo'n eetstalletje heerlijje loempia's gehaald en Nasi! Was echt onwijs lekker!
Hier aan deze kant van Bali zakt de zon in de zee, dus konden lekker lang genieten van de zon! We worden echt 2 negertjes hier! Heerlijk!
Aan het eind van de middag weer de taxi terug naar Kuta genomen. Ff gedouched en de was gedaan. Daarna de stad ingelopen opzoek naar wat te eten. We waren opzoek naar een gezellige tent, maar het zijn best veel vreetschuur achtige toko's vol met aussies. Sanur was dan veel leuker! Wel zie je overal seafood restaurant waar je zelf je crap of kreeft kan uitzoeken. Ziet er yummie uit! Uiteindelijk ergens gaan zitten waar ook een live bandje speelde. Ze zongen best goed, maar bij het nummer Tears in Heaven, kregen wij de slappe lach. Deze spreekt heaven uit als haven. Het klonkt zo hilarisch. Bij dit restaurant hebben wij een balinese rijsttafel genomen. Echt super lekker. Het toetje paste bij Daan er niet meer bij, dus again.. Alles was voor jeffie.
Hierna zijn we richting het uitgaansgebied van Kuta gelopen. We hebben nog even gekeken bij het monument waarvan op 12-10 het 9 jaar geleden was dat er in kuta een bom was ontploft en 202 doden vielen en meer dan 200 gewonden.
Maar de beveiliging is ook hier weer vollop aanwezig. Daar vertrouwen we dan maar op.
We zijn cocktails gaan drinken in de expresso bar. Het was happy hour. Hier was een bandje aan het spelen met een vrouw die echt mega vals zong. Ook hier zijn de aussies weer vollop aanwezig. De bediening van gemiddeld 1,5 meter hoog overzag alles goed waardoor drankjes snel genoeg werden vervangen.
Snachts weer met een taxi teruggegaan naar Hotel.

Vandaag doen we weer een dagje strand + massages etc! Vakantie is goed man!

• 11 Oktober 2011 - 07:43

Frits En Gemma:

Weer super leuk. Jammer van het strand maar ben jaloers op de massage. Hier nog steeds regen wind en lagere temp. Dus liever dat strand van jullie. Love you both. xxx ma

• 11 Oktober 2011 - 14:01

Pappie:

Vieze stranden, leeglopende zee, kakkerlakken, verkopers die je als vliegen van je af moet meppen, vreetschuurtjes met Aussies, booskijkende politieagenten, vals zingende muzikanten...
    Waarom zijn we toch nog steeds een beetje jaloers?
    Ga vooral door met het schrijven van die verslagen!

• 12 Oktober 2011 - 17:47

Casper:

Wordt er ook nog een beejte geneukt? Ik lees er zo weinig over :)

• 13 Oktober 2011 - 08:51

Marloes:

Gaat het goed met jullie? Lees net nare berichten op Telegraaf... xxx

• 13 Oktober 2011 - 13:15

Daan :

Ja wij zijn in orde!! No worries! We hebben de aardbeving gevoelt, maar was niet eng ofzo! Iedereen reageerde hier zo van: ohh just a earthquake..

Dan is het goed! Voorlopig blijven we ook nog even op de Gili's! Paradijsje hier!