De trein,busje, betjaks & tuktuk op 1 dag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu De trein,busje, betjaks & tuktuk op 1 dag - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu

De trein,busje, betjaks & tuktuk op 1 dag

Door: Daan en Jef

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey & Danielle

01 Oktober 2011 | Indonesië, Batavia

Vandaag wilden we de vroeg de wekker zetten, maar dit bleek niet nodig, want de moskee was er ook al vroeg bij. Volgens Jef leek het op Carl Noten ochtend gymnastiek alleen dan met publiek. De planning was om vandaag al een trein kaartje naar Bandung te scoren en om een kijkje te nemen in Bogor( de plek, waar Daan dr vader geboren is) Ook zat het oude gedeeltje van Jakarta op de planning (het zogenaamde Batavia)
Dus op naar station Gambir dus.. Nu wel zo'n bluebird taxi genomen en na zo'n kleine 10 min op het station aangekomen. Bij het loket een kaartje gekocht voor naar Bandung in de eksekutif voor 80.000 rp p.p.. Zo'n 6 eurie! Toen wilden we een treinkaartje naar Bogor kopen, maar daarvoor moesten we naar de andere zijde van het statiun, voor het luttele bedrag van 7000 rp p.p konden we gelijk opstappen op de trein naar Bogor. Gezellig tussen de Javanen, die ons heel interressant vonden, en heel lief naar ons keken..
Tijdens de reis werd de trein helaas steeds voller en aangezien deze trein geen airco had, werd dit een zweterig ritje. Na heel veel armoede te hebben gezien langs het spoor, kwamen we na een uurtje aan in Bogor. Hier hebben we zo'n fiets riksja gepakt naar de Botanische tuinen. Het hing lekker heuvel op.. En dat fietsslaafje maar fietsen tot die niet meer kon. Vaak moest die ook afstappen om de betjak te duwen terwijl wij bleven zitten hahaha! Eenmaal aangekomen wilde hij natuurlijk de hoofdprijs, zo'n 30.000 rp.. Belachelijk! Want hij vond het zwaar ;) mja gewoon geen cent af te krijgen. Dure 2.40 euro :)
Eenmaal in de Botanisch tuinen was het wel relaxed. Even geen chaos van het verkeer en leven!
Mja de botanische tuinen... Het is een tuin, met bomen. En bomen. En bomen.... :)
Oja en ook heel veel moslim feestjes, het leek eigelijk verdomd veel op het zuiderpark in Den Haag!
Na een uurtje hadden wij het hier ook wel weer gezien en het was bloedheet besloten wij om weer terug te gaan. Volgens een Nederlands sprekende Javaan moesten wij doorlopen tot het eind van de straat en daar komen weer busjes die je terug naar het station van Bogor brengen. En aan het eind van de straat stonden idd die busjes. Ook was hier een groot warenhuis met een KFC! Beter, want dat eten van de straat durven wij nog niet aan. Hier even een pittige chickenwrap met sla (ohoh) gegeten en cola met ijs(ohoh) gedronken en toen even de supermarkt in gedoken. Gelijk een paar flesjes water en wat fruit gescoord.
Daarna met het kleine busje richting het station gereden. In het straatje voor het station stonden allerlei straat winkeltjes gemaakt van golfplaten met gorig voedsel erin of hadden ze een hokje vol met kleine konijntjes.. Awwww.. Zielig..
In de trein terug naar jakarta weer bijzondere dingen gezien.. Zo zat bijvoorbeeld de tegemoetkomende trein bomvol.. Reed met opendeuren met mensen half naar buitenhangend  , ook zaten de daken vol met mensen.. Bizar toch..
Eenmaal terug in Jakarta besloten wij het huis te zoeken van Jef zn Oma. En dat deden we per tuktuk.
De straat hebben we samen met Kim gevonden,maar het huisnummer??? Omg we hebben gewoon 2.5 uur in dat ding rondgebrommerd.. Niet te vinden helaas.. Daarna heeft die lieve man ons naar het oude Batavia gebracht, waar we wat foto,s van het oude stadhuis hebben gemaakt. Op het plein was prul te koop en werden er 2 shows gegeven. 1 show hield er net mee op toen wij aankwamen, uiteraard kwamen ze meteen met de pet bij ons langs. Dus jef gooide er een munt in, volgens mij niet eens een eurocent waard, het werd ook niet gewaardeerd. Toen zijn we maar bij de drakenshow gaan kijken, nou dat was wel indrukwekkend ! En uieindelijk op dat zelfde plein voor hollandse prijzen gegeten en gedronken bij Cafe Batavia.. 90.000 rp voor een cocktail.. Ruim 7 euro! Het hoofdgerecht was overigens goedkoper:)
 Hierna dachten we een stukje te gaan wandelen , maar de duisternis valt snel over Indonesië! En stonden we weer midden in de chaos van toeterende auto's en brommers.. Hierop besloten we weer om een tuktuk terug naar het hotel te nemen, maar de beste man vroeg gewoon 50.000 rp.. En hij wilde geen cent minder.. Mzzl.. Dan f*cking niet.. En wij weer verder lopen en verder op wilde een andere Kim ons wel voor 40.000 rp wegbrengen, tel uit je winst (80 eurocent, hehe)!! Mja wij zijn Hollanders he! Net ff wat napret van de sla en ijsblokjes gehad op de wc hier! Top! En nu gaan we maar weer wat bintangetjes scoren! Morgen naar Bandung!
Doeiiiii xxx D&J

• 01 Oktober 2011 - 14:15

Hans:

geweldig...wat een verhaal...we zijn benieuwd naar de volgende verhalen;)....heel veel plezier x

• 01 Oktober 2011 - 15:07

Peter:

Alsof we er zelf bij zijn. Jammer dat jullie me wiegje niet gevonden hebben!

• 01 Oktober 2011 - 17:15

Nardjara:

oh heerlijk.
    is allemaal zo lekker herkenbaar!!
    van de ijsklontjes ga je van aan de schijt!! wij hollanders kennen niet tegen dat water uit de kraan. hahaha.. die tentjes warung's (eettentjes langs de weg) kan je best eten. is best te doen, en lang niet zo slecht als dat er in de boekjes beweerd wordt. wel even afgaan op de hoeveelheid mensen die er staan of zitten, dat zijn vaak de betere, (al verkopen ze vaak allemaal dezelfde shit ;-) rijst, bami enz. kunnen verder niet veel kwaad. wel uitkijken met kip en sate enzo. maar goed. dat proef je, smaaktt het niet ok? laten staan! maar vaak is het gewoon goed te doen, gewoon proberen.
    tip; prijs van te voren afspreken met de chauffeurs!
    jammer dat jullie het huis niet gevonden hebben!
    groetjes nardjara

• 01 Oktober 2011 - 18:39

Frits En Gemma:

fijn te lezen dat de reis goed verlopen is. bedankt voor de sms. genieten van jullie verslagen en jammer dat jullie het huis niet gevonden hebben. Jullie denken dat jullie het daar warm hebben maar hier is het ook lekker 25 graden, heerlijk nazomeren dus. Papa is met zijn werk naar de biesbosch geweest, waar menig collega bijna is verzopen en papa gemerkt heeft dat het moeilijk is om op een squad recht door te rijden. Het bleek heeel lachwekkend te zijn en boze tongen beweren dat het gefilmd is. Veel plezier daar en we kijken uit naar het volgende verslag.xxxx

• 01 Oktober 2011 - 20:09

Lennet En Gabi:

Hahaha al lekker afgezet! We hadden wel meer verwacht van jullie, watjes! Jullie missen het lekkerste eten, Chill en relax verder op vakantie!

• 02 Oktober 2011 - 09:17

Oma En Opa:

Wij vinden dit helemaal te gek!

• 02 Oktober 2011 - 10:36

De Echte Kim:

HaHA klinkt super allemaal. Genieten van de wc en het weer. Ik ben super jaloers. Veel foto's maken he dan kan ik alsnog meekijken naderhand.