Bromo & eindelijk Bali - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu Bromo & eindelijk Bali - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu

Bromo & eindelijk Bali

Door: Daan en Jef

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey & Danielle

09 Oktober 2011 | Indonesië, Yogyakarta

Donderdagavond hadden we weer de fietstaxi gepakt naar de binnenstad. En deze man wilde heel erg graag op ons wachten daar om ons s'avonds weer terug te brengen. We zijn gaan eten bij een hostel die ook een restaurant had! Bladok. Volgens de betjak man was dit heel beroemd, maar het eten viel tegen. Wel stond op de eerste pagina dat alle groentes werden gewassen met bronwater. Dat was dan wel weer top! Jef had een indonesisch gerechtje met lam en daan had een eendenbout, maar die was taai en droog. De aardappelpuree was dan wel ok!
Daarna zijn we door het straatje gaan lopen en zagen heeeel veel backpackershostel, wat er allemaal heel gezellig uitzag. Ook kon je hier allemaal toertjes regelen die via mt Bromo naar Bali brengen. Mja wij doen dit op ons manier. Ik hoorde dat je dan 12 uur in een minibusje moet zitten. Nouu... Dat vinden we iets te lang. Daarna zijn we iets gaan drinken in Café Bintang. Ze hebben hier meestal alleen grote flessen van 0,75 liter. Echt te veel voor Daan, dus ook hier heeft Jef geluk met Daan, want alles is voor Jeffie!
Aan het eind van de avond vonden we onze betjak weer terug en we vroegen hem of dat hij wist waar we een satetje konden halen. Dat wist ie wel. Onderweg vertelde hij was zielige verhalen dat hij nog geen passagiers had gehad deze week. En dat hij wel een gezin moest onderhouden. Wij vonden hem er een beetje magertjes uitzien en besloten dat hij ook saté kreeg!
En de saté was heerlijk! Ook Daan zat eindelijk echt te smullen. We kregen ook 8 stokjes pp
Was top!
Daarna lekker naar het hotel gegaan, want de wekker zou al om half 6 gaan.

Vrijdag ochtend weer als vanouds gewekt door de moskee, de tassen weer ingepakt. Ontbeten met noodles en Toast.
Taxi arriveerde netjes om half 7. Jammer dat ie voor deze rit 15000 zei maar aan het einde 50.000 bedoelde, mja het is vroeg en hebben geen zin in een discussie ook hielp het dat de chauffeur bijna ging huilen tijdens een kleine discussie over de gegeven 15000.
De trein was weer luxe, maar de airco staat echt afgesteld op min47.
Dus zitten we in Indonesië met onze dikste vesten aan. Ook pakte daan nog een dekentje van zo een treinknecht, uiteraard bleek dit 4000 te kosten.
Trein reis was goed te doen, uitzichten waren weer mooi, maar niet zo tof als de vorige reis. De treinritten worden overigens goed beveiligd. Op elk station gaan de bewakers de trein uit en inspecteren alles met zaklamp, spiegel en een scannertje. Ook doen ze dat in de trein. Maar we voelen ons hierbij toch niet zo prettig, want het risico zal hier op een eventuele aanslag wel wat groter zijn. Je wordt er een beetje opgefokt van. Tijdens de reis zat jef weer lekker nasi te eten.
Daan het kroepoekje en een zakje chips;) jef nam zelfs nog een keer nasi, het treinpersoneel moest er maar om lachen. Tja.. ook deze jongen heeft weleens honger
Op surabaya moesten we nog een kaartje kopen voor Probolingo. We wilden met de eksekutif klasse gaan, maar die trein bleek pas om half 11 savonds te gaan. Dus hebben we economic gekozen, deze vertrok over een uur 24000 pp. In de trein was het echt absurpt warm en smerig. Jef ging zitten tussen het afval en had meteen een paar vlooien over zijn been lopen, insmeren met deet hielp gelukkig. Toen wij gingen zitten stapte de mensen die voor ons zaten op. Iedereen keek ons aan of ze nog nooit zoiets gezien hadden. Uiteindelijk kwamen er 2 oudere mannen voor ons zitten die lekker heel de reis doorpafte. Tijdens de rit werd er van alles aangeboden aan iedereen, van eten tot aanstekers. Groepen musicanten bleven ook niet uit. Wij zaten daar heel wantrouwend terwijl eigenlijk iedereen om ons heen op lette voor ons waar wij uit moesten stappen, toch een verstoord beeld wat wij hebben van andere mensen. Toen we moesten uitstappen kregen we hele grote glimlachen en de groetjes van bijna de hele coupe. Eenmaal uitgestapt zagen wij voor het eerst geen andere toeristen meer. Het reisgidsje beschreef deze stad niet en we hadden geen hotelnaam bij ons. Dus stapte we in een busje waarop daan riep "naar hotel" en jeffrey riep "bromo". De chauffeur was verward en zette ons af bij java tours en travels, prima chauffeur dus. Hier boekte we de bromo tour, de taxi naar het hotel en het vervoer vanaf het hotel naar bali. Het was ongeveer een uurtje rijden naar het Hotel. Lekker door de bergen in het donker!! Maar gelukkig is het verkeer niet zo chaotisch als in west Java.
We kwamen aan bij hotel Yoshi's. Leek op een gezellige apres ski bar met een oosters tintje!
Standaard kamers waren vol, dus we konden kiezen uit een bungalow of een Economy room, met een gedeelde douche. Aangezien we toch om 3 uur moesten opstaan kozen we voor het laatste. Daan is nog wel even de kamers gaan bekijken, maar de kamers waren schoon en netjes.
Bij het hotel zat ook een restaurant. En hebben gekozen voor een westerse maaltijd, maar dit viel jef zo tegen dat hij alsnog een bordje Mie bestelde en dus 2 maaltijden naar binnen schoof.
Na het eten hebben we nog wat gedronken, maar zijn toen op tijd ( 21.10 ) gaan slapen, omdat we een korte nacht en een lange dag zouden  gaan hebben.

Na een korte nacht zijn we opgestaan voor de Jeeptour naar de bromo. We krijgen vanuit het hotel een ontbijt pakketje mee. Als eerste zijn we naar een uitzicht punt geweest waar we de zon zagen opkomen. Ook moesten we nog een eind te voet. En in het pikkedonker zie dus geen  ruk. Mja het is ons gelukt, tezamen met zo'n 100 andere toeristen. Ze bestaan toch hier!! Mja daar aangekomen zagen we 3 vulkanen, waaronder de Bromo, de penanjakan en de hoogste van Java: de semeru.
Dit was super mooi en hebben ook weer mooi beeldmateriaal. Ze zeiden dat het het super koud zo zijn, maar die Indo's kunnen overdrijven hoor! Het was idd fris, maar koud??? Die zon kwam op en wij stonden te zweten in de dubbele laagjes kleding.
Hierna zijn we met de jeep over tenggerkraten gereden. Ook hier moesten we uitstappen en een heel stuk lopen. Bleek dat we naar de rand van de Bromo krater gingen. Afgelopen winter is de Bromo nog uitgebarsten en kwamen er nu nog steeds rookwolkjes uit!
Het lopen viel vies tegen. De ijle luchten pffff, maar we wilden ons niet laten kennen en liepen stevig door, want je kon voor een paar duizend Rp ook ter paard. Maar na een tijdje dacht Daan. Krijg de **** Ik ben toch op vakantie. Dus hoppa Daan ter paard. Jef liet zich uiteraard niet kennen en probeerde het paard bij te benen. Maar helaas voor daan werd je aan het begin van een super slechte ( onder as bedolven) trap afgezet. En moesten we de trap van 275 treden beklimmen. Dit was een ware uitputtingsslag. Maar eenmaal boven was dit best tof. Want hoevaal sta je aan de rand van een actieve vulkaan. Nja.
Dit kunnen we ook weer van het to do lijstje afstrepen.
Hierna waren we rond half 8 bij het hotel, waar we nog even gingen douchen.
Nog even een extra ontbijtje gegeten, want hierna zouden een lange reis dag gaan hebben. Naar Bali! Eindelijk!!
Maar we werden eerst per minibus opgehaald en later weer bij het tourbureautje in Probolingo afgezet. In het minibusje zaten ook een nederlands stel, dat regelmatig dit soort reizen maakte en dan ook echt van een half jaar. Ze hadden ook een scholingsproject opgezet voor kinderen in bali. Kinderen kunnen hier namelijk gratis naar school, alleen de uniformen en allerlei andere zaken die verplicht zijn kosten 100 euro per jaar. Daarom kunnen de meeste niet naar school. Je kunt dus 1 kind steunen met 100 per jaar, die het stel persoonlijk op bali elk jaar betaald aan de scholen voor de kinderen die het nodig hebben. www.scholingsprojectbali.nl  Ook hele ontroerende verhalen over een geholpen leerling waar ze nu een huis voor bouwen omdat ze met haar moeder bij de koeien sliep. Geweldige initiatieven van deze 2 nederlanders die toch hun nek uitsteken voor deze kids. Bij java tours aangekomen moesten we 1.5 uur wachten op de bus naar Bali. In de tussentijd weer eens wat Nasi gegeten. De rest van de tijd ging jef op zoek naar een wc, deze vond hij dankzij een behulpzame local achter een overdekte markt. hierna zat hij met een spanjaard te praten over van alles behalve het WK uiteraard.
De bus naar bali zat helemaal vol met backpackers. Had airco. Een irritant toeterende chauffeur met levensgevaarlijke inhaalacties. Dat die man nog geen toeterarm heeft. Geen beenruimte. Maarja al 10 keer beter dan die laatste smerige trein, alleen wel spannend omdat 2 nederlanders waarschijnlijk net zijn omgekomen met een busreis in indonesie. Tja maar slapen en het beste hopen... Rond 18.00 hadden de veerboot naar Bali. Was zwaar bewolkt en fris :( mja na een hele lange reis zijn we dan eindelijk 22 uur in Denpasar( Bali tijd 23.00uur). We hebben nu dus 6 uur tijdverschil met Nederland.
Hier hebben we de taxi gepakt naar Sanur. We zochten een hotel op hier uit ons boekje, maar dat was kut. Of 400.000 voor een standaard room of 250.000, maar dan had het koud water en geen airco. Dus wij om half 12 snachts met de rugzakken op opzoek naar wat anders. Gelukkig vonden we een guesthouse met airco en warmwater voor 200.000 en morgen kijken we of we iets beters vinden!

Nu is het inmiddels ochtend en de zon schijnt vollop! Jeuhhhh Bali. We zijn nu aan het ontbijten bij een smooties bar! Jummie!
Straks eindelijk naar het strand!! ;)

• 09 Oktober 2011 - 07:22

Dagmar:

Echt helemaal super om jullie verhalen zo te lezen!
    Jullie maken veel mee!En daan ik doe het je echt niet na hoor zo reizen!Lekker Jef tussen de vlooien!
    Veel plezier nog!
    Liefs

• 09 Oktober 2011 - 07:30

Mark Bergwerff:

Als ik het zo lees is het echt iets voor mij dat backpacken. Mag ik je rugzak kopen? :-)

Zonder gekheid, het is echt wel een SUPER avontuur wat jullie meemaken.

Veel plezier nog en doe voorzichtig daar ;-)

• 09 Oktober 2011 - 08:17

Ineke :

wat een schitterend reisverslag!
    Ik zie het allemaal al voor me!
    Nou lekker genieten op Bali
    groetjes van Ineke(moeder manon)

• 09 Oktober 2011 - 09:26

Frits En Gemma:

Zit dit verslag te lezen met zwelgje (goli) onder mijn voeten. Gabi naar Gent Stukje dichter bij dan jullie. Prachtig verhaal weer.Gelukkig weten we door jullie verslagen waar jullie zitten zodat we ons niet ongerust hoefden te maken dat jullie in het busje dat verongelukte zaten. Bali moet ook wonderschoon zijn. Geniet eerst lekker van het stranden de zon. Hier is donder en bliksem. Brrr denk er zelfs aan om de kachel aan te zette. We zien jullie baliverslag weer met spanning tegemoet. Liefs Pa en Ma

• 09 Oktober 2011 - 09:29

Pappie:

Kwart over 7 op zondagmorgen, had ik een stem moeten horen die heel zachtjes aan me vraagt, ben je al wakker pap..Nee dus, maar een paar uur later hoor ik toch echt DE stem, en zie ik ook echt mijn kind, wat staat de tijd haar goed..Skype op de Android van mij en op de I-Phone van Daan, de techniek is toch geweldig..
    En dan lees je het verslag, en denk je weer aan het bericht van dat ongeluk met die bus, en lopen de rillingen weer even over je rug..
    Maar de Skypebeelden van het strand van Bali maken het weer helemaal goed! Lekker genieten daar dan maar!

• 09 Oktober 2011 - 09:53

Pappie (2):

"En soms, wanner ik m'n ogen sluit, lopen we samen op het strand, haar handje in de mijne, en heeft ze mij weer nodig.."
    Wishfull thinking, waardeloze tekst, Borsato, dat recht is uitsluitend voorbehouden aan Jef, die daar hopelijk ruimschoots gebruik van maakt!

• 10 Oktober 2011 - 14:24

Carolien:

He vakantiegangers,
    Wat een reis joh, geweldig om te lezen. ik ben net terug uit lanzarote en heb alleen maar op mn luie reet gelegen en cocktails gedronken :-) oja ook 10 baantjes gezwommen per dag.

Daan en Jef, geniet nog lekker en hopelijk tot snel!
    ook van pietje