Cultuurschok de aankomst - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu Cultuurschok de aankomst - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu

Cultuurschok de aankomst

Door: jef

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey & Danielle

30 September 2011 | Indonesië, Batavia

Al op schiphol bij de vertrekhal viel de diversiteit van het reisgezelschap op. Zwetende backpackers, indo gezinnen, vrouwen met gordijnen uit oma's tijd op hun hoofd en midlifers met jonge aziatische meisjes. Na het betreden van de boeing 777 had niemand hier meer oog voor en was er meer oor voor de krijsende kinderen.
Het eten van de KLM is helaas nog niet op het niveau van de AH magnetronmaaltijden. Het laatste maggie magnetron maaltijd was een turbulent etentje. De sate vloog je om de oren.
De tussenstop op maleisië was een tussenstop. Zodoende.
Eenmaal op jakarta aangekomen begon het festijn. Geen problemen gehad bij de douane, alhoewel de mooi vormgegeven posters met doodstraf voor drugs toch geruststellend waren. Krijgt men toch een veilig gevoel van, geen stelende junkies hier.
Omdat we gelezen hadden dat de "bluebird" taxi betrouwbaar was trokken we daar een nummertje voor. Na 10 kleine aziaten te hebben afgewezen voor hun vervoersdiensten ed stonden we te wachten tor nr 97 aan de beurt was. Toen ze bij nr 75 waren , waren wij de tip van de anwb zat. Toen er natuurlijk een nederlands sprekende bejaarde ons een taxirit aanbood stapte we maar in, na een enerverende onderhandeling uiteraard. God allemachtig !!! Niemand kan hier rijden wat een zooi. De bejaarde vertelde nog dat hij 3 jaar in groningen had gewoond, maar dat het daar moeilijker werd vanwege zijn illegale verblijf daar. Illegalen komen duidelijk minder bij de tandarts dan nodig is voor het behoud van 2 hele tanden. De man loodste ons heelhuids door het verkeer dmv lichtsignalen en overmatig claxon gebruik.
Eenmaal aangekomen bij het het hotel ff wezen douche en gingen we op zoek naar bintang met een hapje. Na een paar km te hebben gelopen liepen we toch maar terug naar het hotel. Dit mede doordat de keuze viel op een normale stoelgang voor morgen. Hoewel de bankjes en lachende mensen langs de weg uitnodigend waren gingen we toch lijst eten bij het hotel. Nu lekker met een bintang in de lobby dit verhaal voor een 2e keer aan het typen (door een windows gsm die ctrl c niet pakte) en de planning voor morgen aan het uitstippelen.

• 30 September 2011 - 15:46

Pappie:

Jef, misschien hebben ze daar goeikope Iphones of Androids? Enne, misschien toch maar ff Skype op de phones installeren? Typ me de krampen met WhatsApp, maar toch wel leuk, geeft tenminste het idee dat jullie niet 12500 km. verderop zitten...Have fun! En uitkijken met oversteken!

• 30 September 2011 - 19:06

Nardjara:

apa kabar jef en daan??
    Selamat datang ke Indonesia!
    ;-)

oohhh wat jammer dat ik jullie niet helemaal kan volgen!! ik vertrek volgende week vrijdag naar indonesie, noord sumatra. ik verblijf 3 weken tussen de orang oetangs in de jungle.
    mochten jullie in de buurt komen, let me know!!! echt!
    ik ga alles terug lezen na mijn reis,vind het heel erg leuk reisverhalen te lezen van mensen.

wens jullie een geweldig mooie tijd, en geniet ervan!
    en ik ga zo veel mogelijk proberen te lezen.

en eeuuh....
    jangan minum terlalu banyak bintang... hihihi !

Cium, Nardjara dari belanda ;-)

• 01 Oktober 2011 - 09:34

Danielle:

Djaar!! Kunnen we jou ook nog ergens volgen???!

Ben ook heel erg benieuwd naar jou verhalen!!

• 01 Oktober 2011 - 09:34

Danielle:

Djaar!! Kunnen we jou ook nog ergens volgen???!

Ben ook heel erg benieuwd naar jou verhalen!!