Tioman Island - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu Tioman Island - Reisverslag uit Pulau Tioman, Maleisië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu

Tioman Island

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey & Danielle

09 Juli 2018 | Maleisië, Pulau Tioman

Reis ging redelijk voorspoedig. Dex kotste  weliswaar 1x zn maag leeg in de auto. Lekker stinken.
Onderweg veel wildlife gezien. Aapjes, varanen en vooral erg veel reuze egels. Toch Jeff?
Net optijd voor de laatste boot naar Tioman. En onderweg in de auto overigens het hotel geboekt. Echt fijn Zo'n Maleisisch simkaartje.
Ons hotel lag direct naast de pier van Paya beach. Een hotel wat sinds 2018 open was. En er werd nog flink gebouwd. Opzich weinig last van gehad. De kamers waren super netjes en mooi schoon (nog ;)).
De stranden van Tioman zouden 1 vd mooiste ter wereld moeten zijn. Maar ik kan er zo 10 op noemen waar wij zijn geweest die mooier zijn. Op heel veel plekken was het 1 grote vuilnisbelt. Zo zonde dat de mens dit zo verpest heeft.
Maar goed. Door de puinhopen heen kon je natuurlijk wel zien dat dit ook weer een paradijsje was, maar persoonlijk vonden wij Redang veel mooier.
Savonds konden we in de bar zitten die grensde aan onze kamer. Babyfoon aan en lekker een wkwedstrijdje kijken.  Het leek al vroeg stil, want er kwam geen geluid meer uit. Dachten we.... nog geen 10 min later komt de receptioniste aangelopen met die 2 kabouters in hun luiertje. Waren die 2 basterds gewoon de kamer uitgesneakt, de trap afgelopen en in de receptie gaan spelen. Dex en Quinn McCann hoor. #badparrenting..
Gelukkig met een goede afloop en hebben nu de babyfoon met cam beter gepositioneerd. En is hierna gelukkig niet meer voorgekomen.
Volgende dag was het helaas bewolkt en dan is er vrij weinig te beleven op het strand. We zijn ook maar beetje het eiland gaan verkennen en zijn onze duiken gaan regelen voor de komende dagen.
Jeff gaat morgen 2 duiken doen en Daan de dag daarna 2 duiken. Voor rest weinig gegaan vandaag.
Jeff zn wekker ging vroeg de volgende ochtend. Gelukkig was het weer weer opgeknapt. Daan kon lekker met de boys naar het strand.
Jeff zn duik was mwah. Erg slecht zicht. Max 6/7 meter. Condities die we niet gewend zijn. Ook was zn masker niet fantastisch, de eerste sloot slecht af waardoor er bij elke ademhaling water in liep bij de neus. Erg beklemmend dus ging hij een ander masker halen bij het bereiken van de bodem. Het 2e masker besloeg steeds mega snel. En op de 2de duik "zei" de divemaster tegen Jeff en dat hij even moest buddy'en met de fotograaf, dat ze even moesten wachten onder water, want de instructeur wilde iets laten zien. Maar ze hebben die instructeur nooit meer gezien. Bleek dat ie door de sterke stroming niet terug kon komen. Na een tijdje wachten onder water ging de buddy geluid maken met ze rammelaar, na 20minuten hebben we maar een safetystop gedaan. Bovenaangekomen hadden de andere duikers een paniekje of het wel goed ging met ons omdat zij al een half uur boven waren.Al met al geen lekker begin op Tioman.
Smiddags wilde we een watertaxi nemen naar wat stranden die noordelijker lagen op het eiland. Maar de prijzen waren echt onredelijk. Ruim 100 euro voor een enkele reis. Dus we besloten om een kano te huren en een beetje te gaan peddelen in onze omgeving. Vlak voor ons strandje lag een klein onbewoond eiland en dat was echt prachtig..  boys vonden de kano ook erg leuk. Zwembandjes om en gaan.
Dit was toch echt wel een klein paradijsje.
Volgende dag was het tijd voor Daan dr duiken. En helaas ook voor haar. Mega slecht zicht en ook een kut masker. Misschien toch maar onze eigen spul kopen. De 2de duik regelde ze een ander masker. Maar zicht bleef gewoon erg slecht.
Erg jammer. Want met zicht van 30/40 mrt moet het hier echt prachtig zijn. Koraal is erg mooi. We deden gave swimthroughs. Had zo maar 1 van onze mooiste bestemmingen kunnen zijn. Mja helaas.
We besloten om het bij deze duiken te laten. Het weer bleef vooral snachts onstuimig, en daarmee ook de zee. Kans op beter zicht zat er dus niet in. De rest van de dag hebben we heerlijk op het strand gezeten. Aapjes gespot in de bomen. En de boys hebben heerlijk gezwommen. Heerlijk.

Dag daarna besloten we om weer een kano te huren en lekker ergens te gaan chillen. Zee was alleen iets ruwer dan de vorige keer. En onze kano stond al snel vol met water. En begon te zinken hahahha. Ach.. de arme Dex. Het is al niet zo'n held in het water. Gelukkig hadden ze zwembandjes om en wij konden gewoon staan en we zaten 1 mtr van de kust af. Gelukkig was er een mini strandje en konden we de kano legen. Terwijl Dex ongeveer bleef hangen in zn paniek aanval, stond Quinn heel droog te gapen op het strand. Dat jong kent geen angst.
We besloten om de kano maar terug te brengen, want voor Dex was het plezier eraf..
Vervolgens zegt ie heel de dag dat ie goed kon drijven door de bandjes en dat kanoën heel leuk was. Hahaha  boef.

Inmiddels was het weekend aangebroken en stroomde het eiland weer vol met weekend vierende Chinesen en Maleisiërs  ( of uit Singapore?) Ze lijken allemaal op elkaar.
Maar we hebben samen met een een mega gezellige avond gehad in de bar. En wij kennen nu het gehele Chinese top40 reportoir. De fotograaf buddy van Jef bleek ook de zanger/gitarist te zijn van het duo, erg grappig.

Na 5 dagen op dit eiland kwam er helaas een eind aan. En moesten we weer richting het westen omdat we zondag avond naar huis zouden vliegen. Om 12uur hadden  we de boot naar Mersing en tegen 19uur kwamen we aan in Port dickson. Klein uurtje van de luchthaven.
Ons hotel was top. Mooie grote kamer met een privé zwembad in de tuin. We mochten gratis laat uitchecken  (16:00) en het hotel had ook een  hele leuke speelhal voor de kleintjes. Hier konden we onze dag prima besteden. Tijdens het ontbijt kwam Quinn nog gillend aanrennen. Mamaaaaaa een spook. Zat er dus zo'n gesluierde vet moeilijk te doen om te eten. Die zwarte lap bedekt ook dr mond. Haha.
En Dex en Quinn steeds terug om "spook" te gaan kijken.

En nu typ ik de laatste zin af in het vliegtuig. Boys slapen  gelukkig goed en we hebben nog Zo'n 3.5 uur te gaan..

Het was een top vakantie. Het was heerlijk weer. Al hoewel we best wel vaak bewolking hadden. Het reizen met een gehuurde auto is ook zeker een aanrader in Maleisië. Onze Proton  (huh) heeft het top gedaan. Wegen zijn erg goed. De jongens waren het allerleukste. Zij hebben zich overal vermaakt. Ze waren super lief. Ze zijn het geloof ik wel zat om cute gevonden te worden haha.
En nu op naar ons "echte " huis. En dan weer heerlijk een boterham met pindakaas :).

• 10 Juli 2018 - 09:07

Nardjara:

jammer he jongens.. :-( aan reizen mag eigenlijk nooit een eind komen.
    genoten van jullie verhalen, en ben stuk gegaan op die kinderen van jullie, haha!
    Jammer van de laatste duiken, maar ja; you can't have it all....
    ga maar weer sparen voor de volgende reis! :-)
    tot snel!