Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu Gili Trawangan - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu

Gili Trawangan

Door: Daan en Jef

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey & Danielle

18 Oktober 2011 | Indonesië, Gili Trawangan

14-10 tm 18-10
De afgelopen dagen op de Gili's stonden vooral in het teken van duiken. Wij waren van s ochtends 9 uur tot smiddags 15 uur hiermee bezig. De 2de dag begonnen we ook weer met een aflevering kijken van theorie. Zo'n aflevering duurde een minuut of 40. Daarna zijn we weer het water ingegaan. Nu leerde we hoe we alles moesten aansluiten op de zuurstof fles en hoe je alles stapgewijs kan controleren.
In het water leerde we wat er gebeurd als je je ademstuk verloor en moesten we ook het masker afdoen en weer opdoen onderwater.
Ook leerde we hoe je ademen bij je buddy als je eigen zuurstof op was. Allemaal goede tips, want na de lunch zouden we dan voor het eerst een bootduik gaan maken! Spannend!
We hadden hier steeds zo'n 1.5 uur de tijd om te gaan lunchen. En ze hebben hier op de gili's gewoon stokbrood! Hemels.. Daan is helemaal in dr element..
Lekker stokbroodje met garnalen met limoenmayonaise! Zoooo lekker!!
Ook jef zn hamburger met patatjes vielen goed!!
Na de lunch was het dus tijd voor de bootduik. Samen met de instructeur zijn we alles goed opbouwen en deden we de controle. Van te voren lijkt alles heel technisch en ingewikkeld, maar het is zo makkelijk ("poepjes makkelijk" zei de instructeur). Daarna was het tijd om te vertrekken. Wij + de instructeur bleken de enige duikers van vanmiddag. We voeren naar een plek die Basket Coral heette. En de instructeur legte ons uit hoe we achterover van de boot het water in moesten vallen. Leek best eng, maar is het dus niet. Eenmaal in het water deden we de laatste checks en konden we gaan afdalen! Wow... Hier waren echt geen woorden voor. De mooiste vissen.. Kleurig koraal. Scholen vol met grote vissen. Krabben. Echt overal waar je keek zag je leven, alsof je in een aquarium zat. Maar de kers op de slagroomtaart waren de zeeschildpadden. Van die hele grote. En ze zwemmen daar heel chill.. Dit was echt mega tof..
Er stond best een flinke stroming en om alle geleerde dingen in de praktijk te brengen was ook best lastig.. Zo vergat Daan haar vest te ontluchten en steeg vanaf 10 meter diepte hard op naar de oppervlakte.. Tis dat we pas 10 min beneden waren, anders had dit serieuze gevolgen. Tijdens het duiken had daan ook de neiging om met haar armen te zwemmen met gevolg dat ze jef zijn automaat uit zijn mond sloeg. Er was even paniek in jef zijn ogen, mede omdat dit de eerste keer op 15 meter diepte was, maar hij vond de automaat redelijk snel en kon ophouden met aaaaah zeggen. Ook waren jef en daan elkaar steeds kwijt. Lekkere buddy's zijn we dus:)w
Mja al met al ging het prima voor een eerste duik en na de uitleg van de instructeur ook helemaal niet angstig! Wat een geweldige 1ste duik ervaring. Water van zo'n 28graden, licht blauw! En zoveel moois!
De rest van de dag hebben we lekker op het strand gelegen. S'avonds weer met Naomi & Lisette gegeten! Komische meiden! Zijn hier gekomen om te backpacken, maar zijn net als Daan verwend en houden van luxe! Ze verkorten ook hun reis met een maand ( 2 ipv 3) vanwege geld te kort! Weer vis gegeten! Jaja Daan ook! (snappen jullie het????) zij had snapper filet! En jef een soort mixed grill van vis!
We zouden hier eerst maar tot de 17e blijven, maar besloten om hier een volle week te blijven!
S avonds een drankje gedaan bij Rudy's. Hier kan je goedkoop drinken, maar aangezien we fit moeten zijn voor het duiken, hebben we het rustig aan.
Volgende dag weer helemaal waus geworden van die t*#*fus moskee. Elke ochtend om half 5... Met een vreselijk geschreeuw...
Maar goed rond 9 uur weer naar de cursus! Vandaag het laatste onderdeel van de Theorie, zodat we smiddags examen konden doen.
Daarna weer via het strand de zee ingegaan om weer wat oefeningen te doen. We moesten ons masker afdoen en 1 min zwemmen zonder masker en daarna weer onder water je masker opdoen en leegmaken. Ook moesten we snorkelen.. Wat dus echt moeilijker is dan duiken!
We moesten onze loodgordel onderwater afdoen en weer om doen. En ook onze trimvest moesten we af en omdoen, maar wel blijven ademen via de automaat.. Eitje.. Alleen jef zn fles was bijna leeg en kon bijna niet meer naar beneden komen.. Aan het eind was zn fles zelfs helemaal leeg, dus kon hij mooi het luchtfles is leeg teken geven. Gelukkig was hij al aan de oppervlakte!
Na de lunch ( weer overheerlijke sandwiches) was het tijd voor de 2de bootduik! We gingen naar een plek die meno slope heette. Ook hier weer super mooie dingen gezien. Daan ging volgens Jef weer iets te hard omhoog, zodat hij haar naar beneden wilde trekken, maar hij trok bijna dr loodgordel naar beneden!
Gelukkig net geleerd hoe je deze weer aan kon doen. Smiddags was het dan tijd voor het theorie examen!    Dit konden we doen op een tafeltje met een parasolletje op het strand! Allebei geslaagd en dat zonder het boek in te kijken!! :)
Daan is inmiddels gestopt met de malaria tabletten.. Avonden op de indonesische wc doorbrengen is ook geen pretje!!
Jef was nog niet gestopt, maar nu hij ook ontzettend last begon te krijgen is hij er ook mee gestopt. Malaria schijnt hier volgens de locals niet voor te komen en het lijkt erop of alleen Nederlandse toeristen dit middel gebruiken!
Helaas wordt Daan nu ineen x wel super vaak gestoken ondanks de Deet.. Het beste er maar van hopen! Want tot nu toe ontspringen we alle ongelukken hier. We hoorde ook dat onze boot een dag later kapot was gegaan. Het waait hier soms stevig en onze bootreis verliep ook al niet vlekkeloos door de meters hoge golven, maar een dag later waren ze blijkbaar zo hoog dat ze de voorruit van de boot eruit sloegen en was de kapitein + 9 mensen gewond. Dus... We kunnen dus niet terug met deze boot, maar we hebben al wel tickets gekocht, maar ze boeken ons over naar een andere maatschappij.
Savonds weer een hapje gegeten op het strand! Weer vis! Dit x ook voor Daan een hele vis incl kop en ogen!
Het was weer verrukkelijk!
Daarna nog wat bintangetjes gedronken op een terasje!
Morgen is onze laatste duikdag en we zijn inmiddels aardig verrot. Spierpijn en moeheid! Maar het is voor een goed doel! Want duiken is echt ontzettend gaaf!

Na weer een wekker als moskee te hebben gehad:( pffff gaarheid! Jef zit non stop op de wc.. ! Mja voelt zich fit genoeg om vandaag de laatste 2 duiken te gaan maken! Jeeeee
Vanmorgen zijn we eerst naar Basket Coral geweest! Hier zijn ook hele grote sponzen in het water! Super mooi! Het verveeld niet. En het buddyschap verloopt ook steeds beter! We hebben de laatste oefeningen gedaan, waaronder de gecontroleerde noodopstijging. Dat je dus in geval van nood snel naar de oppervlakte kan komen, zonder dat je last krijgt van decompressie ziekte. ( teveel stikstof in je bloed)
Hierna zijn we gaan lunchen met de instructeur, hebben het theorie examen nog even doorgenomen etc.
Het was nu tijd voor onze laatste bootduik! We gingen op weg naar Meno wall.  Een rif onderwater wat bestond uit een grote muur. Overal waar je keek was leven. We zagen inimini krabbetjes, een hele grote octopus, een murene, onwijze mooie vissen, schildpadden. Super gaaf! En ook eindelijk zagen we op 22 mtr diepte Nemo in zn anemoon. Zoooo leuk! Daan dr held!! Haha ze was zooo blij dat je dr bijna hoorde juichen in het water! Kleine Nemo's! Ze waren super cute!
Eenmaal boven water begon iedereen te klappen! We waren nu officieel: Open water scuba divers! En mogen zonder begeleiding tot 18 meter diep zwemmen!!! Hoe gaaf!
We zijn dan ook super trots op ons zelf! Dit was echt elke cent waard. Leren duiken op Gili Trawangan op lombok! Beter dan het leren in een zwembad in NL! Op de boot aangekomen zwom er ineens een groep van ongeveer 10 dolfijnen bij de boot, erg jammer dat alle flessen bijna leeg waren. De motoren van de boot gingen even uit zodat iedereen van de dieren kon genieten.
We hadden ook een super leuke duikinstructeur die heel enthousiast was en ons een leuk stel vond! Mja dat horen we wel vaker!
Ook hadden we de cursus met zn 2en, wat heel relaxed was. Je kreeg alle aandacht en ging het op onze tempo. Daan had soms van haar oor, dus mocht zij het tempo van dalen bepalen. Super toch !
Nou onze PADI is binnen en krijgen ons bewijs binnen 6 weken thuis gestuurd vanuit australië. Nu hebben een tijdelijke pas, zodat we alsnog ergens kunnen gaan duiken! (waarschijnlijk nog even op bali)
We hebben dit gevierd met een biertje! De bedoeling was om 's avonds flink te gaan feesten, maar jef had nog last van zn buik en Daan was ook helemaal verrot! We hebben heel goedkoop pizza en pasta gegeten en zijn uiteindelijk ergens op een lounge terras gaan liggen. Het was voor het eerst windstil op de gili's! Dus ook savonds was het bloedje heet.. Ik denk dat de temperatuur niet onder de 30 is geweest. Onze vriendinnetjes zijn we ook niet tegen gekomen. Die bleken ook met zware buikkrampen op de wc te zitten.
Deze avond vroeg gaan slapen haha!
De 2 dagen hierna stonden in het teken van zon, zee, strand en feesten!
Rond 9 uur lagen we al op het strand! Hebben heerlijk gezwommen en gebruind! Maar wat een hitte!!! Heeerlijk!!! We zijn hier bijna 3 weken en hebben alleen maar mooi weer gehad! Soms in de namiddag wat bewolking, maar dit is te verwaarlozen!
Smiddags hebben we snorkels gehuurd en zijn we gaan snorkelen! Heerlijk zijn deze dagen! Gister zijn we gaan eten in een luxer restaurant en hebben een grote snapper uitgezocht en laten bbqen! Jummie! Lekker bourgondisch die vis met onze vingers opgegeten.
S avonds met lisette en Naomi wat gaan drinken bij Rudy's! De vodka jus kost hier 1 euro! En die gingen als  een malle! 's nachts zou er een feest zijn bij blue marlin, maar hier was de drank duurder, dus vandaar dat we heel de avond bij Rudys hebben gezopen en uiteindelijk te dronken waren voor de blue marlin. Volgens mij was het best leuk en volgens mij gingen de locals dance battles met elkaar doen. Maar eerlijk gezegd weten we niet zo veel meer!
Vanochtend met een kleine kater op gestaan en lagen weer rond 9 uur op het strand en hadden de zelfde dag als gister! Zijn 2 negers geworden! Lekker gesnorkeld weer. Ook dit mooi hier, maar duiken is bter!!
Wat is dit toch een paradijsje! "helaas" gaan we morgen terug naar Bali! Maar we gaan daar niet het gevoel van hier terug vinden! Wat is dit toch een heerlijk eilandje, zonder auto's brommers en ander druk verkeer. Maar toch staat daar ons nog veel moois te wachten! Straks onze laatste avond hier!

• 18 Oktober 2011 - 10:51

Pieter:

Hey Daan en Jef,

Wat een leuk verslag weer. heb ook zin in de Gili's... :-) Wellicht een leuk plannetje voor volgend jaar!

geniet nog van Bali! als jullie nog niet in Ubud zijn geweest, da's wel een leuk kunstenaarsdorpje... althans... 20 jaar geleden! hehehe!

Tot snel!

Groetjes Pieter en Carolien

• 18 Oktober 2011 - 14:37

Pappie:

Wat een super verhaal weer, met veel verrassingen..Daan en vis eten, jaja..Onder water een octopus zien, en niet spontaan 4 meter boven water uit springen, die dingen lijken immers op spinnen. En inderdaad, het zien van haar heldje Nemo, dat moet een superervaring zijn geweest om te zien. Jammer dat de onderwatercamera kapot was! (Inside information..)
    Het hebben van een katertje is dan wel minder een verrassing, maar dat jullie het echt onwijs naar het zin hebben is wel duidelijk! Nu nog een paar daagjes Bali, en over 6 nachies slapen zijn jullie weer terug, en dan kunnen we de verhalen, foto's en video zelf ook zien. We kunnen niet wachten!
    Geniet er dus nog maar van!

• 18 Oktober 2011 - 19:16

Frits En Gemma:

Weer een verslag waar we van genieten. Hoop dat jullie een goede overtocht naar Bali hebben waar vast nog heel veel moois op jullie wacht. (en minder moskees die jullie uit je slaap halen.Maar wat wil je in het grootste moslimland ter wereld). Gehoord dat Nederland wereldkampioen honkbal is geworden. Sturen een email naar Tom over dit ongekende succes waar hij misschien wel een basis voor heeft gelegd. Geniet ze xxxx

• 18 Oktober 2011 - 20:26

Casper:

Sjesus mensen wat een wereldje :) niet normaal :) komen jullie nog wel terug?

• 20 Oktober 2011 - 08:31

Ineke:

wat een schitterende verslagen.
    wat een belevenissen.
    maak een boek van jullie verslagen heerlijk met al die tips.