Amed - Reisverslag uit Amed, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu Amed - Reisverslag uit Amed, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu

Amed

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey & Danielle

03 Oktober 2019 | Indonesië, Amed

De laatste middag in lovina overstroomde ons hotel met Nederlanders. Veel jongere die mooie rondreizen aan het maken waren. Leuk!.. We voelen ons wel oud hehe. Maar wel gezellig is het. Er is ook een gezellig oud stel. 2 mannen van rond de 60. En daarmee zitten we lekker te kletsen over al onze reiservaringen. Gili Aier (zo hoorde je het uit te spreken volgens hen) Al met al een gezellige middag. Jammer dat nou zo'n dag in het zwembad daan dr haar helemaal groen is geworden. Lijkt wel the gringe.
Ellende.
Savonds struinen we na een zeer slechte maaltijd het festival af.
Ja het eten was slecht. Kip was mega droog. Zelfs de rijst was uitgedroogd. Maar goed.. festival was nog wel leuk. En kids hebben zich ook vermaakt.
Savonds toen de boys op bed lagen zijn we opzoek gegaan (booking.com) naar een mooi plekje in Amed. Jeffrey ging het festival nog afstruinen naar streethfood en nam een kip wrap, een spicey BBQ maïskolf en 10 mega spicey sateetjes. Man man man wat kan die jongen zweten tijdens het eten.
Na het zweten ging de zoektocht naar een verblijf in amed verder, Zwembad is daar wel een pre. Wetende van de vorige keer dat het een zwart stenen strand is. Dus je kan niet op het strand liggen.
Maar we willen wel aan het strand zodat we ook wat makkelijker kunnen snorkelen.
Nou volgens mij hebben we een paradijsje gevonden hoor.
Na een rit van 2,5 uur (75km) via grabcar (soort van Uber) kwamen we aan bij Amed. Na een heerlijk ontvangt met een welkomsdrankje zagen we onze kamer. Prachtige bungalow in resort apa kabar met mooi hemelbed en 2 eenpersoonsbedden. Prachtige badkamer met zon in de douche en super schoon. Mooie buitenkeuken met een mega unit van een koelkast. ( dit had jij geweldig gevonden papadaan!).
Maar het kersje op de taart was wel onze infinitypool. Op dit resort hebben ze ook nog een groter zwembad. Maar man.. dit wil je toch. Ook stond er op ons terras een lekkere loungebank en dat hebben we nodige na al die dagen op harde houten stoelen. Afijn. De meeste van jullie hebben de foto's gezien.

Dex en Quinn spelen lekker met hun schleich diertjes in het water. Al jaren hun favoriete speelgoed. En wij duiken de zee in om te snorkelen.
Later op de dag huren we nog 2 scooters en gaan onze duiken regelen voor de komende dagen. We gaan naar dezelfde shop (Adventurediversbali) als 3jaar geleden. We hadden daar een ontzettend leuke ervaring gehad. Jeff gaat morgen en daan overmorgen. Ze boden aan op onze kids te passen, maar dat zien wij nog niet zitten.
Daarna scooteren we naar het sunsetpoint boven op de heuvel. Vorige keer was het een kale bedoeling, maar is inmiddels alweer volgebouwd.
Daar drinken we wat en eten een snackie. Springrolls en garlicbread. Hehe knoflook op een geroosterde boterham.. hehe
Daarna rijden door naar ons favoriete restaurant van de vorige reis. The grill.
Wij hebben heerlijk gegeten, maar de jongens vonden het geen succes. Ze hadden geen frikandel en de patat was te dik. Haha stelletje Hollandse boeren.
Dex heeft daar een kom droge rijst gegeten. Nja prima. Kroepoek en rijst is toch heerlijk!!

Na een heerlijke nacht op dit goede bed werden wakker met het geluid van de kabbelende zee en deden we de gordijnen open en genoten we echt even van de luxe die we hier hebben.

Jef werd opgehaald voor de eerste duiken van de vakantie, altijd weer even spannend. Nieuw masker, eerste duik na een jaar, maar ging lekker soepel. Mooie bootduik en veel mooi koraal, haaien, octopussen , ja niks te klagen. Bril besloeg ook niet na alle tandpasta sessies, stroming viel mee , nou perfect ! 2e duik ook weer erg relaxed, man dit smaakt naar meer....gezellige groep mensen ook uit Canada, zuid Korea en Frankrijk.

En Daan die bleef ondertussen achter met de boys bij het hotel, waar we heerlijk van het zonnetje en het zwembad genoten.
Jef was rond 13:00 terug en daarna de rest van de dag ons bezig gehouden met snorkelen. Prachtig rif hier precies voor de deur.
Savonds gingen we eten bij Blue... en nieuwe restaurent boven op de berg met spectaculair uitzicht. Heerlijk gegeten. Het was er wel druk. Dus was wel lang wachten op eten en drinken. Er was een speelhoekje voor de jongens. Die vermaakte zich ook prima...

De volgende dag ging Daan duiken. Omdat haar oor nog steeds kraakte kreeg ze een pilletje waar haar sinussen van open gingen staan en ook haar duiken gingen zonder problemen. Eigen masker was ook perfect. Ook zij had een super leuke duikgroep met ontzettend gezellige mensen. En hebben na de duiken nog lang zitten kletsen over al onze ervaringen. We zagen een oa een schildpad. En mega lobster (jammie) , murenes, heeel veel pijlstaartroggen, inktvissen.

Daan zat ook nog een beetje te kletsen met de eigenaresse van de duikshop. Zij heeft inmiddels ook een kindje gekregen en wilde echt ook graag op onze kinderen passen, zodat jeff en ik samen konden gaan duiken. En ze lieten een auto naar ons hotel rijden zodat jeff en de boys ook naar de shop konden komen, zodat ze de jongens even kon ontmoeten.
Nou zodoende.. na een leuke kennismaking besloten we dan toch om ons verblijf hier met een dagje te verlengen en morgen samen te gaan duiken.
En yes daardoor ook nog een nachtje langer in ons fijne hotel. Wilde dat we dit huisje konden optillen en meenemen naar een andere plek.

Savonds hebben we weer de brommer gepakt en zijn we ergens langs het strand garnalen gaan eten.
Hilarisch dat Dex helemaal panisch wordt van de garnalen koppen hahaha..

De volgende ochtend werd Quinn helaas ziek wakker. Hij heeft voor het eerst in zn leven gespuugd. En wilde verder ook niks eten. Gelukkig dronk hij wel goed. Besloten dat we toch zouden gaan duiken en Liselot vond het ook niet erg. Quinn heeft gewoon lekker gechilled op de lounge banken. En heeft tekeningen gemaakt. Al met al prima. Alleen eten moest die niet.

Maar goed.. wij konden dus eindelijk weer samen duiken.
We gingen naar het kubu wreck in Tulamben. Ik vond net een goed fimppje op YouTube.
Je ziet precies wat wij ook zagen. Incl de grote batfishes.
Anyway.. best een leuk wrak om doorheen te duiken. Het is een nieuw ( nederlands) wrak wat express tot zinken is gebracht (2012) voor het duik toerisme. Want iedereen komt daar vooral voor het libertywreck..
Schip ligt op een diepte van 18-39 mtr en is bedoeld voor advanced duikers vanwege deze diepte. Vandaag is het duik nr50 voor daan! #fissa en nr 49 voor jef.
We konden voor het wrak heen duiken. We zagen een buddha beeld liggen en de wc. Konden door 2 verschillende ruimtes zwemmen.
Op het dek kon je ook nog ff aan het roer staan.

De tweede duik was het artificieel rif wat ze daar hebben gemaakt. Ze hebben daar een motor en wat fietsen gemaakt. Dus je kan er een ritje maken. Haha.
Wat ook gaaf wat waren allemaal touwen met lege jerrycans. En daar Op zat mega mooi koraal. Leek wel een onderwater bos. Echt prachtig.
We zagen mooie dingen. Oa een ghostpipefish, nudibranch,schildpad en octopussen.

Na deze duik zijn we weer terug gegaan naar de shop. De kids hadden het leuk gehad. En zijn lekker in de waten gelegd daar.
Smiddags lekker bij het huisje gezeten. Quinn heeft heerlijk liggen luieren. Nog steeds niet fit en niks gegeten..

Savonds zijn de naast het arya beach resort gaan eten.. en daar was een live bandje. Best gezellig.
En de boys keken toystory op mama dr foon. Leven de gedownloade films in NL van disney +.

Na een goede nacht werd Quinn wakker. En heeft ook weer iets gegeten. ( en het blijft binnen!!). Hij is iets levendiger ook. Dus denk dat het ergste is geweest..straks nemen we de boot naar de Gili's!! We gaan dit keer weer terug naar trawangan #partyy..

• 03 Oktober 2019 - 13:33

Peter:

Mmmm....een oud stel...zo rond de 60...jaja

• 09 Oktober 2019 - 16:53

Peter:

En zo komen ook weer al die herinneringen boven...Mooi verhaal weer!