Nusa Lembongan & Jimbaran - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu Nusa Lembongan & Jimbaran - Reisverslag uit Gili Air, Indonesië van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu

Nusa Lembongan & Jimbaran

Door: opa en kleine aanvulling van Daan

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey & Danielle

20 Juni 2016 | Indonesië, Gili Air

Een dag later was het dus weer babycare dag voor opa en oma. Daan en Jeff moesten om 8.00 bij het divecentre zijn. Mede met het luierincident nog in het achterhoofd, waarbij Daan nog vergeten was te melden dat Dex dat deed, nagenoeg op de rand van opa's bordje met zijn lunch erop terwijl opa aan de voorkant een komkommertje bij Dex er indeed, en dat aan de achterkant er weer uit leek te komen, vreesden opa en oma voor een tough day natuurlijk. Maar niets ervan, de beertjes waren superchill, heerlijk geslapen en fijn gespeeld met de locals en hun familie die de bar bemensden. Ook de zee beginnen ze steeds leuker te vinden, met het spelen met de steeds wegspoelende steentjes konden ze zich kostelijk vermaken. Toen papa en mama terugkwamen waren ze alweer begonnen met hun middagslaapje.
*(door Daan)
Mede door ons goede luchtverbruik van gister, besloot de dive master ons mee te nemen naar shark point. Een dive site voor de ervaren duiker.
Nou dat was een pittig duikje. Stromingen die alle kanten op stroomde. Vooral Daan heeft er moeite ermee. Na 40 min was dr lucht zo goed als op. Ze vond de duik ook best pittig. De dive master vond de stroming deze keer ook best heftig.
2de duik was weer erg relaxed. Veel schildpadden gezien. Blijven gave beesten!

(Door peter:)Na zijn eigen middagdutje nam opa de gelegenheid waar om zelf eens een snorkelsetje uit te proberen, waarbij er toch een hele (onderwater)wereld voor hem open ging..Wat bleek dat kijken onder water een openbaring te zijn, dat smaakt duidelijk naar meer!
Het was tevens de laatste dag op de Gili's, wat gaat het toch snel allemaal...
De volgende ochtend heeft Daan op haar eigen onnavolgbare wijze een nieuwe accomodatie geboekt en stonden er om 11 uur weer 2 paardjes met hotsebots karretjes klaar om ons en alle zooi naar de haven te brengen. Aldaar was het even spannend, want de tijdige reservering voor de fastboat naar Nusa Lembongan bleek niet helemaal, of liever helemaal niet goed gegaan te zijn. Was er nu wel of niet nog plek op de boot? Na het nodige geharrewar en een half uur vertraging kwam het allemaal goed, en na een tussenstop op de grootste van de 3 Gili eilanden, Gili Trawangan en een heerlijke burger waar de Mac nog wat van kan leren en Jeffrey heeft kunnen constateren dat hier op Trawangan ook vroegah alles anders was kwamen we na een zeer comfortabele overtocht lekker uitgeslapen om 4 uur aan op onze nieuwe bestemming.
Omdat we steeds beter gewend raakten aan de primitieve maar o zo relaxte levensomstandigheden deze keer geen koelkast, waterkoker, warm zoetwater douche en dat soort overbodige zogenaamde westerse rotzooi, maar gewoon een hut met een piepende, krakende maar meestal wel werkende koeling, lekker zo ongeveer op het strand. Tenminste, dat gold voor opa en oma, want de enig, andere hut met dezelfde voorzieningen (Airco!), bleek 'overboekt' te zijn.. Achteraf bleek de overigens superlieve, relaxte en uiters behulpzame eigenaar uitermate creatief te werk te kunnen gaan met zijn reserveringen, zodat Daan en Jeff de beschikking kregen over de familiebungalow die zowaar wat meer over decadente snufjes beschikte. Daan helemaal blij, want er was ook een hele zachte, ruime hangmat!
Over een bar/restaurant beschikte Suka Beach Bungalows niet, maar de grote ijskast van de familie zat altijd vol met water en Bintang, dus dat was helemaal oke. In de recenties was de buitendouche beschreven als hemels, "watching the millions of stars while you take a shower", in de praktijk was het zo, dat als je 's nachts even je uit je bedje naar het toilet moest, je de kans liep, wat ook een keer gebeurde, je een koude douche had voor je bij het toilet was. En stonden de bouwvakkers van de overkant lekker naar je te gluren.
Het motto van de familie was relax, be happy, dus ook op Nusa Lembongan was het volop genieten. Scootertje gehuurd, en met Jeff heeft opa de mooiste plekjes van het eiland gespot.
Mooie foto's gemaakt van prachtige stranden met bijbehorende ambiance..
Uiteraard waren Jeff en Daan ook naar Nusa Lembongan gekomen om te duiken, en wel om de zelden gespotte manta's te zien, dat schijnt hier de place te zijn.
(Daan:)
Idd.. Wij zouden hier voor de manta's gaan duiken. Het seizoen was nu. Maar het blijft elke keer toch spannend of de manta's er waren of niet.
Boottochtje was iig erg heftig. Mega hoge golven en het mini bootje klapte lekker op de golven.
De dive site zelf lag verscholen in een baai. En hier viel het mee met de golven. De duik zelf was niet erg bijzonder. Geen manta's :(:( BOEEE. We zagen gelukkig aan het eind wel nog een haai!
2de duik was een mooie duik in een andere baai van het Eiland Nusa Penida.
2 grote octopussen gezien. Hier ook weer een aparte stroming van beneden naar boven. Dit kan zeer gevaarlijk zijn, dus weer terug gezwommen. En een beetje kansloos de tijd volgemaakt boven een zandbank. Jammer.
Wel weer fenomenaal met ons lucht! Ruim 80 bar weer over na 66 min! Gaaf.. Voorlopig is dit onze laatste duik weer geweest. Heel benieuwd wanneer dit ons weer gegund is.
(Door peter:)
Toen ze terugkwamen was Daan een beetje sipjes..geen manta gespot..
Een andere reden om daar naar toe te gaan is voor de mogelijkheden om van een schitterende sunset te genieten. Ook dit is niet gelukt, de laatste week is het weer hier van slag. Overdag is het wel zonnig, dus genieten van de zon is geen probleem, maar 's nachts en 'smorgens vroeg is het bewolkt met soms regen, en ook aan het eind van de middag trekt om een uur of 4 helemaal dicht, dus de son in de see sien sakken, zoals de Scheveningers zeggen is er helaas niet bij. Het weer schijnt hier in regio helemaal van slag, we hoorden zo via via dat er vloeddgolven op Bali waren en we zagen op tv beelden van een zondvloed op Java &Sumatra met veel slachtoffers.
Ons heeft het verder niet gedeerd, wij gingen gewoon verder met genieten.
Echter ook op Nusa Lembongan konden we helaas niet eeuwig blijven, maar op de laatste dag hebben opa en oma een snorkel- en vaartocht geregeld via onze creatieve resort eigenaar. Om 8 uur zouden worden weggebracht naar de snorkellocatie en dat werd dus wat later..relax, relax...man...en dat is ook het motto.
Het werd dus een snorkeltoertje for 2, heel romantisch..Dit had ik dus nog nooit gedaan, de enige en eerste keer dat ik gesnorkeld zou hebben was ik al bijna verzopen voor ik in het water lag en was ik er binnen 30 seconden helemaal klaar mee. Dit keer ging anders, ik had al stiekem geoefend op Gili Air, dus nu was het makkelijker. Oma en opa gingen te water en de man in de boot gooide een stuk brood in het water. Gelijk kwamen daar honderden visjes en vissen op af, die als een wolk om je heen krioelde. Opa vond dat natuurlijk schitterend, oma wist niet hoe snel ze weer op de boot moest komen, die vond dat gekrioel om haar heen helemaal niks..Wat een belevenis zeg, ik wist niet dat er onder water zoveel moois te zien is! Ik snap nu ook veel beter waarom duikers toch zo graag willen duiken! Het zij ze gegund..Na de boottocht door het Mangrove Forest die gekoppeld was aan de snorkeltour hadden we eigenlijk al het mooie van dit eiland gezien en was het tijd om naar het einde van de vakantie toe te gaan werken. Bah..
We moesten zien uit te komen in de buurt van het vliegveld en besloten dus te zoeken naar een laastste verblijf in en om Jimbaran, het zogenaamde vis-mekka van Bali. We hadden al gelezen dat er niet veel betaalbare accomodaties daar in de buurt waren, maar we vertrouwden natuurlijk op het instinct van Daan voor de juiste locaties..
Dat bleek best lastig te zijn, dus opa kon ondanks eerder gemaakte bloopers op dit terrein toch niet na laten om stiekem zelf even te zoeken. Hij vond inderdaad wel iets wat hem wel wat leek,het Jimbalan Bay Beach Resort & Spa maar uiteraard werd het voorstel nogal sceptisch bekeken. Oh God, die ouwe heb via Agoda.com weer een hutje met een koelkast gevonden hoor...
Maar omdat Daan haar eerste keuze ook niet echt jofel vond, besloten ze opa dan maar weer een nieuwe kans te geven en werd zijn keuze het adres waar de taxi naar toe moest. Dat was daar overigens perfect geregeld, de open tickets voor de bootreizen hielden ook vervoer per taxi naar elk geboekt hotel in. Als wij dat zelf hadden moeten regelen waren we een klein fortuin kwijt geweest. Dat werd weer 2 keer door de branding op en af de boot, dus waterschoentjes vol met zand, en daarna, op naar Jimbaran. Daar aangekomen bleek de chauffeur het niet te kunnen vinden en kwamen we uit op een accomodatie met een kleine, naar uitwerpselen ruikende binnenplaats en de schrik sloeg me natuurlijk om het hart. Wat heb ik nu weer gedaan? Na veel zoeken, Googlen en bellen kwamen we toch uit bij een complex waar we al eerder voorbij gereden waren, maar wat het gezien de enorm luxe uitstraling niet zou kunnen zijn. Er stonden achteloos een aantal Porsches, Ferrari's en Lamborghini's geparkeerd en het was en lange stoet van aan komende duur uitziende gasten. En daar kwam de familie Flodder aan, onder het zand met lijf en leden dat de laatste weken alleen zout water had gezien. maar we zaten dus toch goed..Precies op het moment dat er een groot openingsfeest aan de gang was, want het complex was splinternieuw, maar wel super- en super-de-luxe. Maar hoe konden wij dat betalen dan? Gewoon een kwestie van mazzel, want omdat het hotel nog lang niet helemaal af was, en er nog heel veel niet klopte, werden er o.a. via Agoda.com zoveel mogelijk 'proefkonijnen' getrokken om een soort testcase te creeeren. We didn't mind! Voor nagenoeg hetzelfde geld als onze eerdere accomodaties zaten we 15 sterren, en dat hebben we ons laten welgevallen.

Jimbaran staat bekend om de grote baai waar je alleen maar heerlijke verse vis kan eten. En aangezien wij op de vorige locaties ook vaak fantastische visssn hebben gegeten, kon jimbaran niet achterblijven. Helaas hebben we op de eerste avond echt een schandalige vieze slechte vis gegeten, maar gelukkig was dat op de 2de en laatste avond een stuk beter.
En met klap op de vuurpijl kwam er vlak voor ons restaurant een grote schildpad uit de zee en begon zijn eieren te leggen op het strand. Een machtige mooie ervaring!!
Een meer dan heerlijke afsluiting van een werkelijk fantastisch geslaagde vakantie! Wat vooraf best wel spannend was, gaat het wel goed met die kleintjes in zo'n ver, heet land? Voor het zelfde geld was het heel anders gegaan, maar het had niet topper kunnen zijn! Geen ellende met de kids, geen darmproblemen of andere enge dingen, geen ruzies, helemaal niets!
Gewoon ruim 3 weken genieten van elkaar, het land, de mensen, de zon, heerlijk gewoon.
Daan en Jeff, hardstikke bedankt voor alles, we zouden het zomaar over willen doen!

* En ook wij (jefendaan;)) hebben genoten van deze vakantie. Een vakantie met onze kindjes die echt hebben genoten. En daardoor wij ook.
En ook was het super leuk om papa en mama bij ons te hebben. Het was super gezellig. Af en toe erg gelachen om die ouwe lui.
Vergeet natuurlijk niet te vermelden dat ze in hun handbagage messen en scharen hadden zitten (:))))))) hahahaha... Gelukkig waren de Indonesische autoriteiten mild voor ze ;)
Maar wij hadden zonder hun echt niet zo veel kunnen genieten van de vakantie ,doordat we af en toe een extra handje hadden voor de kids..
Ook vonden wij het super bijzonder om jullie te zien genieten van het mooie wat Indonesië te bieden had.

Top vakantie en zeker voor herhaling vatbaar! Hou van jullie xxx

• 20 Juni 2016 - 19:28

Jess :

Ohhh wat klinkt dit ook weer heerlijk!!!
    Blij dat jullie zo genoten hebben maar ook fijn dat jullie weer veilig thuis zijn!