koh lanta - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu koh lanta - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Jeffrey & Danielle - WaarBenJij.nu

koh lanta

Door: Jeffrey

Blijf op de hoogte en volg Jeffrey & Danielle

07 Februari 2013 | Thailand, Krabi

De reis naar ko lanta ging aardig rap, de boot die de super concorde werd genoemd maakte zijn naam waar. Als hier regels waren dan zou deze ook niet meer mogen vliegen. Op het eiland aangekomen stond het taxi roepende volk al klaar, deze kudde was aanzienlijk kleiner dan we gewend zijn. Hier snel langsgelopen en bij een toeristengeval gevraagd waar we een scooter konden huren. En warempel het kon bij hun voor 250b per dag. Dit is dus 50 meer dan we gewend zijn, uiteindelijk kregen we het blaasmonster mee voor 200. Jef gaf het enige bewijs dat die nederlands is weer af. Volgens dit reisbureau was ko lanta trouwens vol, wij keken om ons heen en moesten keihard lachen, zit iedereen binnen dan ? ? Zo nu op zoek naar een slaapplek, de eerste 11 waren vol. Daarna kwamen de te dure resorts, gelukkig hadden we een scooter want we kwamen ander volk tegen die weer taxi's moesten regelen om naar het volgende stuk te gaan. De bordjes met tsunami area/hazard zone vliegen je hier om de oren. Uiteindelijk een bungalow gevonden jeuh!!! , zitten er kleine rode mieren in het bed. Dus een andere sleutel gaan halen bij de receptie om in een andere bungalow te kijken, ja hoor ook mieren in het bed. Die chick van het resort ging alles heftig schoonvegen en spuiten met gif ronddom het ranzige bed. Nouja wij willen gewoon geen mierenneukers worden, ook al maakt ze het "schoon" die mieren komen terug. Wie weet wat er dan snachts gebeurd. Na ons kwamen er ook nog andere mensen kijken, nemen jullie het maar dachten wij. Hup op de scooter naar de volgende, paar minuten later zagen we al die mensen, die na ons bij het mierennest kwamen kijken, met taxi's naar de volgende resorts gaan, mieren kunnen je breken hier. Hierna nog bungalows gevonden voor 500b maar zonder warm water. Achter het thaibox gedoe zijn ze 600 met warm water, maar dat zag er niet uit. Uiteindelijk een bungalow gevonden hoog op palen (tsunami proof) bij het long beach tropicana resort (van 1300 naar 1100b gekregen), tja geen zin meer om verder te rijden en dit zag er picobello uit. Een balkonnetje en een muurtje tussen het toilet en de douche, tja daar rekenen ze gewoon voor. Er zit nu gewoon een muurtje tussen ons ochtend praatje, Danie baalt van deze seperatie .
Toen zijn we het gebied gaan verkennen en wezen eten, erg mooie uitzichtpunten en grotten in het zuiden trouwens. Het eiland is ideaal om te verkennen met een scooter, alleen wel even opletten of je aan de strandkant of rotskant wilt eindigen. Owja overal weer moskeeën hiero, burka's op scooters en trucks vol bankovervallers. De moskeeën staan gelukkig niet zo hard als in Indonesië, we hopen dat we iig het tsunami-alarm van het akbar geschreeuw kunnen onderscheiden. S' avonds wezen eten bij red snapper op advies van andere Thailandgangers, dit is zeker aan te raden. Deze toko is van een Nederlands stel (ze verhuren ook bungalows) en het eten is echt verrukkelijk. Om 22:30 eindelijk klaar met eten en de hort op. mmm dat valt toch wel tegen op ko lanta, in elke bar zaten ze voetbal te kijken of er was niemand. Oké er waren ook barren met tippelende tipi-ones, maar nu even niet ! Tussendoor nog op
een paar stranden het territorium afgebakend. In het noorden aangekomen was de benzine bijna op (wat een zuipscooter is dit) en alle tankstations waren al dicht WTF, wel 7elevens maar geen tankstations open. Maar wezen vragen aan een vrouwtje dat haar souvenier winkeltje aan het sluiten was, ja hoor ook die verkocht flesjes van een liter voor 40b. De bakker verkoopt in azie ook altijd vlees, slippers, slipjes en benzine bij wijze van. Later bij een bar gaan zitten met muren van neprotsen (funky monkeybar ofzo) achja ze deelde gratis saté uit. Toptent, alleen jammer dat ze goede muziek draaide maar overal tafels geplaatst hadden, dooddoener als iedereen zit. Dit is trouwens de eerste plek waar de muggen jef ook lusten, misschien moet die meer chang gaan drinken...achja weet die ook eens hoe dat voelt. Binnenkort hier maar deet aanschaffen, ze hebben hier namelijk 95% ipv dat ned pussyspul van 50%.
De volgende dag overal heen gereden waar ze ons toelieten en op bijna alle stranden even onze afdruk achtergelaten, op de stranden na die gisteravond al afgebakend waren. Tussendoor nog even een paar biertjes en een fles wijn gehaald om de koelkast te vullen. De meeste flessen wijn zijn hier 600b, maar toch een witte wijn gevonden van 300b. Hierna strandjes in het zuiden bezocht, erg brede stranden hier. Toch kreeg je op ko tao of pagnan meer een wauw gevoel met die dunne strandjes met die tropische bomen er vlak op. Toen werd het tijd voor iets actiefs, dus voor morgen alvast een duik geregeld, wat een prijzen hier !! Meer dan 2x zo duur dan in ko tao, daar betaalde je 800b voor 1 duik en hier 2000b. Achja het schijnt hier veel mooier te zijn en je moet een heel stuk verder met de boot. Het gaat toch om wat je ziet uiteindelijk, die tientjes onthou je toch niet. 's avonds eerst op de balkony wijn, bier en chips genuttigd. Daarna uit eten en cocktails gedronken bij een bar.
De wekker ging en hop naar de duikunit "flip flop", erg gezellige motor lui en meteen een bakje pleur gekregen. Daarna op de pickuptruck met onze guide Dale naar de longboat die ons naar het schip bracht, dit was wel de meest relaxte boot die we hebben gehad met duiken. Hapjes drankjes, het leek de SS rotterdam of de titanic wel !!. In ko tao moest je nog over 5 andere "duikboten " springen om bij de juiste boot te komen, hier is het totaal niet massaal. Nu anderhalf uur varen met het schip genaamd "angry bird" van ko lanta naar ko haa., dat terwijl je de eilanden kan zien, wat kan je die afstanden verkeerd inschatten zeg. Ondertussen een beetje ouwehoeren met de mededuikers, een amerikaan dacht dat jef een Zweed was. WTF jef is namelijk een neger op dit moment, die man kan beter naar de opticien gaan ipv duiken. Same same allen de prijs is anders. Maar uit wat een mooie eilandjes bestaat dat ko haa, gelukkig komen hier geen massale tourtjes langs. De 4 island tour van krabi valt in het water, echt te mooi dit. Meteen de gear aangetrokken, de buddycheck gedaan, plons en wauw wat een verschil met ko tao. Mooie kleuren, veel vissen, murray's, clownvissen, triggervissen, enz enz. Na de eerste dive through (tussen rotsen door) kwam de eerste waterslang tevoorschijn, te vet. Overal waar je keek was leven, lionfishes, giant pufferfish, titantriggerfish, stonefish noem het maar op....oke oke geen (whale)sharks of manta's. Na de eerste duik even wezen rusten en ondertussen werden we naar de volgende spot gebracht, dit was met een grot (de kathedraal). Zodra je erin zwemt en je ziet het lichtinval lijkt het alsof je in de hemel bent, eerst nog even een giant pufferfish ontwijken en je bent in een paradijs. Wij denken nu dan ook dat petrus een divemaster is en dat alleen duikers in de hemel kunnen komen, godverpielekus wat mooi.
Na de tweede duik even wezen lunchen op de boot, mmm spicy tai food. De amerikaan kon er maar slecht tegen en zat bij iedereen te burpen en te klagen over zijn maag problemen. Echt een irritante guy, hij stak ook elke keer een peuk op met een bepaalde trotsheid, alsof het een sigaar was waarmee die een bill clintonnetje had gezet. Eenmaal aangekomen op de duikspot kwam er dan ook een bruin spoor met rode pepertjes langs de boot voorbij waar de vissen wel raad mee wisten. Lekker zo een figuur dat gaat kakken op de plek waar je de boot uit duikt. Onze guide was ook erg blij dat jef hem op deze schijtsituatie wees. Toen besloten om nog een derde mindere diepe duik te doen voor 1000b. De derde duik was eerst over een zandvlakte, minder spectaculair, maar ineens was daar een mega aal die je lekker dreigend bleef aankijken met dat mooie centenbekkie van em. Hierna alleen maar pracht en praal gezien langs een kleurijke klif. Om elke hoek stak er wel een aal uit om je te verwelkomen. Overal zag je blauwe sterren en niet die van de guide deze keer. Ook waren er hier veel clownvis gezinnetjes, zo schattig ! De instructeur was onder water ook helemaal aan het juichen en dansen toen die een bepaalde lionfish had gevonden, voor ons is een lionfish een lionfish achja barbaren dat we zijn. Voor hem was het "same same but different". Helemaal voldaan gingen we de boot weer op. Wel had jef teveel gewicht bij zich waardoor zijn lucht eerder opging dan dat van danie. Props voor danie !, volgende keer maar weer wegen in het water wat we nodig hebben. Ookal was deze duiktrip "duur" het was elke cent waard, maximaal nemen ze maar 10 duikers mee op de boot om een goede service te garanderen en die kreeg je ook. Goede spullen, niet zoals op ko tao waar elke rubberen slang scheuren had van de degradatie, alles was netjes. Top dag ! Bij terugkomst na gebabbeld met de dive guy en de contactgegevens van hem gehad, aangezien die misschien naar de filipijnen gaat willen we contact houden. Bij terugkomst waren er ineens 3 nieuwe vrienden in onze badkamer, we hadden per ongeluk de ventilatie uitgezet in de badkamer waardoor de 3 musketiers naar binnen konden glippen. Danie heeft de 3 kakkerlakken vakkundig door het putje heen gespoeld met het spuitkanon van het toilet. Hierna hop aan de chang en wijn op de balkony. Eenmaal op de scooter alle kuilen wezen ontwijken op de weg tijdens de zoektocht naar een gezellig eettentje en die heb je hier genoeg.
De volgende dag eerst de kaartjes naar phi phi geregeld, 300b voor de langzame boot van een uur of 600b voor de speedboot , gekozen voor langzame ferry. Daarna lekker wezen burnen op de beach. Wat een bleekscheten zijn al die andere lui hier, zeker net ingevlogen from russia. Hierna nog even gechilled bij het zwembad, zolang je hier geen water van binnenkrijgt moet het goed gaan (zitten aan het einde van de dag meer insecten in dan emmers water). Meteen via het internet maar iets geboekt voor ko phi phi, aangezien je daar geen scooters of andere motorvoertuigen hebt en hiken niet onze hobby is. Het is het "phi phi sea sky resort" geworden, de airco en koelkast gaven de doorslag.
Bij de bungalow op ko lanta vliegt trouwens altijd dezelfde dikke tor rond, zodra je aankomt gaat die vliegen boven je hoofd. Super handig want daardoor vergissen we ons nooit in de bungalow. Deze tor zit vaak in een gat van een steunpilaar van de bungalow, hij klinkt net als toeter van de snorkels als die daarin aan het wroeten is. Zijn vijand de megawesp probeerde te ontkomen via een kleiner gat in de plank, helaas smeerkaas voor hem. Want die zit opgesloten in zijn hol dmv jef zijn oude wax oordopje, eetse. 'S avonds maar eens gaan eten bij de Red snapper.......maar helaas, die was dicht vandaag (woensdag). Uiteindelijk bij "baan peek mai" wezen eten na 10 minuten scooteren, white snapper dan maar. .wat een leven :). Daarna nog even bij de funky monkeybar zitten luisteren naar de slechtste band ooit. Wat was dat erg, de lead zanger ook met zijn skinny jeans aan. Zijn benen kon je zo saté mee rijgen, de gsm in zijn broekzak was 2x zo dik als zijn bovenbeen. Voor zijn zangtechniek zouden zelfs nick en simon niet doen alsof ze de intentie hebben om om te draaien, het was zelfs zo tenenkrommend dat je wel moest gaan zitten. Maarja dat maakt het ook wel weer grappig....
De volgende dag stond in het teken van de oversteek naar ko phi phi. Ko lanta is een erg chill eiland, maar het nachtleven bruist niet echt. Het schijnt nu een topdrukte te zijn maar alle stranden en horeca gelegenheden zijn bijna leeg. Erg benieuwd naar de drukte op phi phi.

• 07 Februari 2013 - 14:27

Mama Daan:

Heerlijk lezen weer , geniet van jullie belevenissen buiten mijn e-reader om. xxxxx

• 14 Februari 2013 - 12:18

Nardjara:

ik weet dat jullie inmiddels al thuis zijn, maar ik liep een beetje achter met lezen.
    rode mieren zijn etters!
    die krengen kunnen verdomd hard bijten, en doe nog zeer ook! die wil je niet in je bed hebben nee.
    mooi duiverhaal, herkenbaar, en jaloersmakend!